hacklink
buy instagram followers
19. sep
Jernbane: Den omtalte Jærbanen med ankomst til Stavanger.

Foto: Vidar Knai, NTB scanpix
 
Gått oss vill i kulverthøyder og gangavstander
Et koordinert, effektivt og attraktivt kollektivtilbud for Hamar og hele regionen, må være det overordnede målet.

Publisert: 01.sep.2016 04:00
Oppdatert: 01.sep.2016 11:36

Jeg har nå satt meg ganske godt inn i høringsdokumentene i jernbanesaken i Hamar, og jeg må si at det er mye som forundrer og som i mine øyne er dårlig belyst og utredet! Jeg kan ikke fri meg for tanken at vi kan ha gått oss vill – både Jernbaneverket og andre – i gangavstander og kulverthøyder.

LES OGSÅ: Knutepunkt for stort omland

Det synes som om andre regioner og prosjekter har gått mye bredere og grundigere inn i hele kollektivutfordringen i forbindelse med jernbaneutbygging, enn vi har gjort her. På Jernbaneverkets nettsider er det interessant å se hvordan man ser sammenhenger i kollektivtransporten for hele regioner – for eksempel for Jærbanen. Det er et mål å øke kollektivbruken der hvor det er mulig. I forbindelse med Jærbanen har de noen meget gode modeller og vurderinger av hvordan jernbanen kan spille den sentrale rollen den bør og må ha for en større region. Man tenker og ser jernbanens markedsgrunnlag i sammenhenger med å gå, sykle, lokalbusser/matebusser og innfartsparkering.

Det sies for Jærbanen at «Dobbeltspor vil føre til regionforstørring og flere attraktive utbyggingsområder». Man ser på soneinndeling, konkurranseflater, optimal rollefordeling, markedspotensialet, generaliserte reisekostnader (GK), segmenterer målgruppen, ser på etterspørselselastisitet og matestrategi - alt for å få et «Samordnet og helhetlig kollektivtilbud for hele regionen». Her stopper man ikke med vurdering av hva som ligger innenfor 600 eller 1.200 meters gangavstand fra stasjonene.

Interesserte kan på Jernbaneverket.no se nærmere på spesielt to dokumenter: «Mulighetsstudie for Jærbanen» (Rapport 42/2013) og «Jærbanen – matesystem – rapport», utarbeidet for Jernbaneverket og Rogaland fylkeskommune, februar 2015. I denne siste rapporten er det spesielt kapittel 3 som er interessant for oss: Faglig fundament og teori.

Tenk om vi kunne fått noen tilsvarende helhetlige studier og vurderinger for Hamar, hele Hedemarken og også inkludert Elverum-området. De fleste togreisende bor ikke, kan ikke bo og skal ikke bo innenfor 600 meter fra stasjonen – uansett hvor den blir liggende! Det meste av boligveksten i regionen de nærmeste årene vil komme utenfor en snever bykjerne i Hamar.

Og sitter man på en lokalbuss/matebuss er det ikke noe problem at stasjonen ligger ved Vikingskipet. Det kreves bare noen kvartalers forskyvning av dagens bussruter for å få bussene innom der. Og fremtidens kollektivtransport i byene vil bare bli enda bedre og mer smidig med løsninger vi i dag knapt kan ane. Nå skal førerløse busser testes i Stavanger, HA 06.08.16.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke