Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Leder: Artikkelforfatter Hildegard Johannessen er fylkeslagsleder i Skolelederforbundet, og også rektor på Storhamar videregående skole.Foto: Hanne Maren Torpen Hokstad
 
Gi lederne mulighet til å lede!
Ledere i oppvekstsektoren trenger mer administrativ avlastning for å kunne utøve sitt ansvar som pedagogisk leder.

Publisert: 01.feb.2018 16:47
Oppdatert: 01.feb.2018 16:51

Ledere i oppvekstsektoren må ofte innse at en vanlig arbeidsdag ikke strekker til for å løse alle oppgavene en er satt til å løse. Lederne må strekke både arbeidsdag og arbeidsuke for å rekke alt. «Klarer du den, så klarer du vel denne også», synes å være skolemyndighetenes holdning.

Oppvekstledernes oppgaver har blitt så sammensatte og kompetansekrevende, at det ikke lenger er mulig for én leder, eller en liten ledergruppe med en ensrettet yrkesbakgrunn å ivareta dem alle. Kravene om rapportering, ulike kontrolltiltak og dokumentasjon har økt eksplosivt de siste årene. Samtidig har kravene om å «levere» kvalitet innen alle disse områdene ikke nødvendigvis blitt fulgt opp med tilstrekkelige ressurser for å løse oppgavene.

Ledere er ansvarlig for barn og unges læringsresultater, og lederens evne til å lede læringsprosesser er avgjørende. Lederne er ansvarlig for at skolens brede samfunnsoppdrag blir utført. Lederne må kjenne til, og følge lov- og regelverk, samt sørge for god intern administrasjon, styring og kontroll. Ledere er ansvarlig for at skole og barnehage fungerer godt som organisasjon. I tillegg til disse tradisjonelle lederoppgavene, har rektorer og styrere det overordnede ansvaret for utvikling og endring og ikke minst den viktigste oppgaven - å være pedagogisk leder.

Vi mener at lederne bør gis et bedre handlingsrom for sitt samlede ledelsesansvar, og må avlastes når det gjelder de administrative driftsoppgaver. For å utføre flere av disse oppgavene er det ikke nødvendig å ha pedagogisk bakgrunn, men heller en økonomisk og administrativ utdanning. Skolelederforbundet skjønner at det ikke alltid vil være mulig å tilsette en eller flere slike ressurspersoner på den enkelte enhet.

Etter vår vurdering er det likevel mulig å skape dette økte handlingsrommet til støtte for rektor og styrer. Det kan skje ved å organisere den nødvendige kompetanse og kapasitet som allerede finnes på skoleeiernivå i nettverk – slik at disse personene kan støtte flere. På den måte vil en eller to ressurspersoner i en sentral posisjon kunne skape et økt handlingsrom for mange ledere.

Lytt til oss, skoleeiere – dette konkrete grepet er en fruktbar investering som vil føre til en mer effektiv og velfungerende skole til det beste for elevene.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke