17. sep
 
Giset vingler om hva Hamar sentrum er
Jernbanedebatten: Live Giset, kommunestyremedlem fra Venstre, skriver i HA 12. juli at «Hamar er ikke så stort at Vikingskipet er usentralt». Har hun glemt hva hun selv sa i januar i år?

Publisert: 14.jul.2016 04:00
Oppdatert: 21.jul.2016 10:31

Og ikke minst: Kan noen huske den debatten som gikk før byggingen av varehus på stadion-tomta og den frykt som hersket for at CC-stadion kom til å legge Hamar sentrum død?

Så som i januar i år satte et par nye nedleggelser av sentrumsbutikker på nyåret igjen fart i debatten om handel og næring i Hamar sentrum. Det var først og fremst leder i Hamar Sentrum AS, som i Hamar Dagblad 14. januar gikk ut og ropte et alvorlig varsku for utviklingen. Live Giset påpekte at vi i Hamar blant annet har et handelsgrunnlag som tilsier at byen bør romme 100.000 innbyggere.

«Vi er 30.000 i Hamar, så kanskje er det bortfallet av butikker vi ser nå en naturlig «justering» av hvordan markedet bør bli.

Det som er spesielt i Hamar er at tradisjonsrike butikker er de som nå klapper til kai. Det er butikker mange forventer å finne i et tradisjonelt sentrum – som sportsbutikk og skobutikk. Hamar sentrum er nå helt uten disse to bransjene – om vi regner CC Stadion ut av sentrum.»Det var Giset den gang.

Nå er det under 2 år siden CC-stadion varehuset ble åpnet (11.11.2014). Før dette var det en opphetet politisk lokal debatt om hva dette ville føre til for Hamar sentrum. Næringsdrivende i byen spådde utarming på grunn av handelslekkasjer i begge ender av sentrum, og at det opprinnelige sentrum ville legges øde. Kommunepolitikere fra ulike partier fryktet hva som kunne bli følgende for utvikling av sentrum. Etter at Jernbaneverket la fram sin anbefaling av trase for Dovrebanen, ser veldig mange ut til å ha glemt det de den gang mente kunne bli konsekvensene av et svekket by-sentrum.

Å flytte jernbanestasjonen til Vikingskipet er fortsatt dårlig sentrumspolitikk, og er heller ikke forenlig med god byutvikling. I Jernbaneverkets fagrapport om Byutvikling kan vi lese:

«Stasjonene sees i sammenheng med øvrig byutvikling og det er lagt vekt på hvordan knutepunktet kan bidra i byens utviklingsprosesser, og bli et aktiviserende punkt i forhold til utvikling av et lokalt og regionalt arbeidsmarked, og med tanke på miljø, begrenset behov for bil – og hvordan sykkel- og gange kan aktivisere byens liv. Målet er at tiltaket også bidrar til økt bruk av byen, og dette innvirker på lokalt næringsliv der dette utvikles naturlig på veien mellom stasjon og bolig.»

JVB har ikke tatt dette ut av løse lufta. De følger opp retningslinjer fra storting og regjering. Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, som Solberg-regjeringen vedtok høsten 2014, fastslår at handelsvirksomhet og publikumsrettede tjenestetilbud skal tilpasses senterstruktur og kollektivknutepunkter. Det gjelder også for besøks- og arbeidsplassintensive statlige virksomheter. Politikken følges opp i de nasjonale forventningene til regional og kommunal planlegging fra 2015.

Jeg forventer at kommunepolitikere, som er beslutningstakere i denne viktige saken, er vel kjent med disse føringene, og at Venstres representanter, som støtter den sittende regjering, er mer konsekvente i sin agering.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Artikkelforfatter: Finn Arne Eriksrud
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke