17. sep
 
Gjennom Hamar?

Publisert: 11.jun.2018 12:52
Oppdatert: 11.jun.2018 13:00

Uansett hva folk måtte mene, er det økonomien som vil avgjøre jernbanetraseen gjennom Hamar.

Foreløpig og avrundet til nærmeste milliard, er traseen vest med bro det rimeligste alternativet med ca. en milliard, dernest kommer traseen vest med kulvert som nr. to med ca. to milliarder og sist er øst-alternativet med ca. tre milliarder. Dermed skiller det pr. i dag ca, to milliarder mellom det rimeligste og det dyreste.

Med de signaler fra myndighetene angående det økonomiske, skal det skjæres ned på innvesteringer/pengebruk i årene fremover. Det skal brukes mindre av Oljefondet og disse innstramningene vil resultere i større grad av reduserte eller nedlagte prosjekter.

Et resultat av dette ser vi jo på at stadig flere prosjekter blir utsatt og satt på vent (lokalt er disse Espa – Tangen/Sørli. Sørli – Sandvika/Hamar og firefelt med midtdeler mellom Hamar og Ommangsvolden/Løten).

Når det gjelder jernbanen gjennom Hamar, kan resultatet bli at jernbanen fortsetter som enkeltspor fra Sandvika til Furuberget. Rent trafikk-/togavviklingsmessig vil dette sannsynligvis ikke være forstyrrende på trafikkavviklingen, på grunn av den korte avstanden, samt at jernbanestasjonen vil fungere som krysningsspor.

BaneNor har jo opplyst at de allerede nå/i løpet av kort tid vil ruste opp/sette Hamar Jernbanestasjon i stand til å håndtere større trafikkmengde ved at perronger skal utvides, perronger skal opprustes, perronger skal flyttes og at tilgjengeligheten/adkomsten skal forbedres. Dette er tiltak som blir gjort før dobbeltsporet kommer frem til Sandvika.Dette er tiltak som BaneNor skal bruke tid og penger på og i disse økonomisk innsparingstider, så kan en bare lese mellom linjene at BaneNor satser på at avgjørelsen blir vest.

Mulig at jernbanen vil rette ut sporet gjennom Hamar sentrum/strandgateparken/Nestle ved å bygge bru, slik at sporet rettes ut og at jernbanen fortsetter gjennom Furuberget i tunell, som planlagt ved Snekkerstufeltet, for deretter å fortsette nordover mot Brumunddal og Moelv som dobbeltspor, (enten før eller etter Furubergtunellen).

Det er heller ikke sikkert at det blir dobbeltspor videre nord for Hamar, da det økonomiske trafikkgrunnlaget er for dårlig til at dette er forsvarlig. Det vil mest sannsynlig blir satset på flere krysningsspor for å opprettholde trafikkfrekvensen som et dobbeltspor ville gi.

Hvis dette scenariet skulle bli virkelig, vil det også være spiselig for myndighetene ved at de sparer masse penger som kan brukes på andre prosjekter.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke