hacklink
18. sep
FOTO: Trond Lillebo
 
Glad som faen

Publisert: 13.des.2016 16:49
Oppdatert: 13.des.2016 17:22

Takk til Anne Midtveit, landskapsarkitekt og parksjef i Hamar kommune, for en varm og innlevende beskrivelse i jernbanedebatten. Få kan ha unngått å reflektere over empatien og realismen i hennes innlegg.

Dersom Eidsvoll jernbanestasjon hadde vært siste stoppested for jernbanen i dag, slik den var i 1854, og man ønsket å planlegge den videre traséen nordover i 2016, ville få, om noen, foreslått å legge sporet fra nordsiden av Stangebrua, over Espern, langs Mjøsstranda, gjennom Hamar park, stenge tilgangen til Mjøsa og hakke seg videre nordover gjennom Storhamar. Vedkommende hadde trolig blitt kjeppjagd ut av byen.

Jeg forstår at tidene var annerledes for ca. 150 år siden. Nettopp derfor dette sterke ønsket om å endre traséen slik at den kan tjene både funksjonalitet og forskjønne vår kjære by.

Hamar har i skrivende stund en enestående mulighet til å bygge den vakreste innlandsby i Norge.

På den andre siden har byen en enda større mulighet til å ødelegge seg selv og sin framtid de kommende 100 – 200 år ved å sperre byen fra Mjøsa ved å anlegge en ny og funksjonshemmende barriere i vest.

Til den sittende del av befolkningen som føler at alt er vel og bra som det er, slik traséen ligger i dag, må jeg bare registrere at til tider er gammel uvane vond å vende.

Jeg har også sett kulvertseilet. Der og da så jeg ikke Mjøsa, ikke Neslandet og ikke Helgøya. Jeg skimtet vel toppen av Skreifjella i det fjerne, det eneste som kunne rettlede meg om at jeg var ved Mjøsa et sted.

«Trist som faen»

Det er dårlig sportsånd å snakke negativt om sine motstandere. Jeg legger meg derfor på en mildere tone fordi det lokale vedtaket om stasjonsvalg ikke er fattet ennå. Vi venter alle på det spennende og viktige utfallet 21. desember.

Jeg kan likevel ikke unngå å trekke fram kulvertkameratene og leder av Briskebyen Vel, Jan Larsen, som kjemper en tapper kamp for vestalternativet, men det ser faktisk ut til at deres unyanserte iver for vest ender mot deres egne intensjoner. En drivende bris, demring og lysning er på frammarsj for en plassering av en ny jernbanestasjon i øst

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke