17. sep
ELTERNATIV ØST: Her ser vi stasjonen ved Vikingskipet mot nord og hvordan dette alternativet går ut over grøntsone og turområdet på denne siden av byen. Brannstasjonen og andre virksomheter som Lefdal, Helset møbler, Jula, Montér og Ungdomsherberget er borte. Ser vi mot sørvest, blir det enda flere. Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Gode grunner til å fraråde Alternativ øst
Alternativ øst: Lederen for Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone har på lørdag et innlegg i HA om hvor dårlige argumenter JBV har for å fraråde Øst. Mange av argumentene er tvilsomme og preget av en stor iver etter å skjønnmale Øst.

Publisert: 06.jul.2016 04:00
Oppdatert: 06.jul.2016 06:41

Vi mener at Vest med senket kulvert under indre båthavn er et godt utgangspunkt for forhandlinger med JBV. Vi spør: Hva kan komme til å skje om en ny stasjon blir lagt ved Vikingskipet?

Dyrket mark

Det vil gå tapt mye dyrket mark. Utbygginga krever store arealer og vil splitte opp viktige jordbruksområder. Dette kan senere gi et økt utbyggingspress på de oppsplittede arealene nær byen. Flere store og plasskrevende virksomheter må rives og flyttes. De må etablere seg på nytt gjennom oppkjøp av arealer eller ekspropriasjon. Hvor er disse arealene å finne, og hvor mye dyrket mark kommer eventuelt til å gå med til dette?

Byutvikling

Får vi en by med stasjon i øst, vil vi få to konkurrerende sentra i Hamar.* Vil dette fremme eller skade handelen og aktiviteten i Hamar sentrum? * Det blir fortetting rundt det nye stasjonsområdet, men stasjonen blir liggende på grensa til et naturreservat, og med en slik stasjonsplassering kan fortetting i beste fall bare skje på vestsida, der det ser ut til å være små arealer tilgjengelig. Det kan ta mange år før dette blir et stasjonsområde integrert i byen det skal betjene.

Biltrafikken

* De som i dag kjører bil til stasjonen fra omlandet, vil fortsatt gjøre det om stasjonen flyttes til Åkersvika. I tillegg vil mange flere om bor i byen Hamar, velge å kjøre bil. Dette er i stikk i strid med de grunnleggende forutsetningene for InterCity-planene.* Smebye sier at JBV mener at de som bor i mer enn gangavstand fra Hamar stasjon, kan kjøre til Brumunddal eller Stange. Vi tror ikke at JBV har sagt dette. Vi ser dette som et utspill for å få flere instanser til å være med å dele på kostnadene med parkeringshus.

Strandsonen i Åkersvika

Åkersvika naturreservat har unike kvaliteter som landskapsområde med to elveløpsbiotoper. Det er et verdifullt tur- og fritidsområde som gir rom for andre friluftsaktiviteter enn det man gjerne oppsøker langs strandsonen i sentrum. Vi trenger begge disse «herlighetene».

Rørosbanen

Hvis Rørosbanen skal ha tilsving mot nord, kommer den i konflikt med Ramsarområdet ved indre Disen bukt. Eventuelt tilsving vil måtte gå i bru over Flagstadelva og Vangsvegen mot nord. Sammen med inngrepene sør ved ved Stangebrua blir dette omfattende inngrep som vil vær tunge å svelge for Ramsar-sekretariatet.

Støy

Banen vil gå i åpen trasé og ligge flere meter over nåværende terreng. Dette vil gi mye støy til fuglereservatet, til Vikingskipet, Østbyen og til de som ellers bor rundt Åkersvika.

Til slutt

Smebye blir også sitert på at han ikke klarer å finne ”et eneste lite argument for at Korridor vest kan bli en god løsning”. Dette kan tyde på at Folkeaksjonen har stivnet i en rolle der de bare ser sin «egen baby» og lukker øynene helt for andre løsninger og kompromisser.

Vi ser svært få argumenter for å bygge en stasjon ved Vikingskipet, noe som fører til rasering av boliger og bydeler, presser bystrukturen, gir stort forbruk av dyrkbar mark og omfattende inngrep i naturmiljøer vi har et internasjonalt ansvar for.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke