Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Tømmer: Fra bil over på jernbane.Foto: Edvin Finstad
 
Gods over fra bil til jernbane
I tirsdagens Hamar Arbeiderblad er det oppslag over to sider om satsing på å få mer tømmer og andre skogrelaterte produkter over på jernbane.

Publisert: 02.des.2016 23:34
Oppdatert: 02.des.2016 23:46

Flere aktører fra skognæringen, politikere og Jernbaneverket var samlet til møte på Rudshøgda. Jernbaneverket fortalte om sine planer med nye tømmerterminaler på Rudshøgda og Hauerseter og utvidelse eller flytting av terminalen på Kongsvinger.

Samtidig forteller Jernbaneverket om sine planer om elektrifisering av strekningene Hamar til Elverum og Solørbanen til Kongsvinger. Dette er skuffende lesning. Det er ikke lenge siden det tidligere i høst var et stort, åpent møte i Terningen arene hvor samtlige kommuner fra Røros i nord til Kongsvinger i sør samt Løten og Hamar deltok med ordførere, øvrige politikere og andre interesserte. Her hadde også skognæringen samt Jernbaneverket sine innlegg med en påfølgende debatt.

En av konklusjonene her var at hele Røros- og Solørbanen må elektrifiseres for virkelig å gi alle med behov for godstransport et fullgodt tilbud på Jernbanen.

Jernbaneverket har nettopp ferdigstilt den mest moderne og største tømmerterminalen i Innlandet på Koppang. Denne har kostet ca. 70 millioner kroner. Hvis man skal få full kapasitetsutnyttelse av denne terminalen, er man avhengig av at hele Rørosbanen elektrifiseres.

Jeg har lyst til å sitere salige Henrik Ibsen her: Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og delt.

Med den blå/blå regjeringen kan man ikke forvente noe annet enn halvhjertet satsing på jernbanen i distriktene og med Tor André Johnsen er det mye prat og lite ull. Regjeringen er i år og neste år i ferd med å byråkratisere jernbanen i Norge på en måte som vi aldri har sett maken til. Nytt direktorat og oppstykking av driftsoppgaver i fire nye statsaksjeselskaper, gjør at vi får mindre jernbane for pengene og flere byråkrater til å flytte papir.

Arbeiderpartiet har en jernbanepolitikk som vil ta vare på togtilbudene også i distriktene samtidig som jernbanen tilpasses og moderniseres på en måte som vil gi næringslivet konkurransedyktige transporttilbud. Elektrifisering av hele Solør- og Rørosbanen vil i tillegg til gods i realiteten gi oss konkurransedyktige tilbud på alt gods og passasjertrafikk fra Midt- og Nord-Norge.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke