Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Grov feil om E6 og byråkrater
Det tok dessverre vel fire år for regjeringa Stoltenberg (Ap, SV, Sp) å vedta trase for E6 gjennom Åkersvika.

Publisert: 15.mai.2017 13:55
Oppdatert: 15.mai.2017 14:36

Det skyldtes en politisk strid, nærmere bestemt mellom Sosialistisk Venstreparti på den ene sida og Senterpartiet og Arbeiderpartiet på den andre. Til slutt skar statsminister Jens Stoltenberg (Ap) gjennom og fikk vedtatt at vegen skal følge dagens trase.

Det skjedde like etter at HA 22. februar 2013 avslørte at det SV-styrte Miljøverndepartementet foreslo å legge E6 på ei pillarbru som var beregnet til tre milliarder kroner. Det var 2,6 milliarder kroner mer enn for løsningen Statens vegvesen ønsket.

Ordfører Einar Busterud (BBL) tar derfor grundig feil når han i HA 11. mai hevder at regjeringa brukte så lang tid fordi det var et spill eller en strid mellom byråkrater og politikere. Også daværende landbruks- og matminister Trygve Magnus Slagsvold Vedum (Sp) bekrefter i HA 12. mai at det skyldtes politisk strid om E6. Han sto sentralt i den striden.

Det er for øvrig ille at Busterud også mer enn antyder at byråkrater hevder særinteresser i saken om dobbeltspor. Sannheten er at byråkratene også i denne saken gjør det regjeringa og Stortinget pålegger dem. Derfor sier Landbruksdirektoratet seg bekymret over at trase øst betyr at mye god matjord blir bygd ned.

Direktoratet mener dessuten av kommunestyrets vedtak 21. desember for trase øst ble gjort uten tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag. Det er illevarslende. Miljødirektoratet fraråder trase øst blant annet av hensyn til Åkersvika naturreservat og en usentral stasjon ved Vikingskipet.

Tilsvarende er det for Bane Nor (Jernbaneverket). Regjeringa og Stortinget har pålagt etaten å utrede en ny bane som fyller nasjonale krav. Det er blant annet å ha en stasjon som ligger i sentrum, og en bane som verner Åkersvika naturreservat mest mulig. Derfor sier Bane Nor nei til trase øst og anbefaler trase vest. Tre ulike og viktige etater er altså helt på linje.

Det er et stort problem for Hamar, Innlandet og de årlig nær to millioner togpassasjerene at ordfører Busterud og flertallet i kommunestyret ser bort fra viktige nasjonale krav fra regjeringa og Stortinget. Det er hovedgrunnen til at dobbeltsporet helt til og gjennom Hamar blir utsatt på ubestemt tid.

Flertallet i kommunestyret gikk inn for en trase øst uten å vite hva den koster og hvilke konsekvenser den får på flere viktige felt. Den mangler tilsving, som kommer på opptil en milliard kroner. Flertallet vil også ha landbrukskulvert over Børstad og Tommelstad. En slik kulvert koster ifølge Bane Nor nær 400.000 kroner meteren eller mange hundre millioner.

Flertallet vil dessuten flytte stasjonen og bygge en spektakulær stasjonsbygning høyt over sporet. Regninga for den blir fort svimlende høy. Flertallet ønsker dermed en trase som ikke fyller nasjonale krav, og som i tillegg blir veldig dyr.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke