buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
 
Grove feil om grov feil
Rolf Berntsen skriver i HA om en angivelig grov feil begått av ordfører Einar Busterud. Paradoksalt nok belegger han dette med flere grove feil.

Publisert: 17.mai.2017 20:58
Oppdatert: 17.mai.2017 21:41

Foranledningen til Berntsens innlegg er at Busterud sier det pågår et spill fra deler av Vest-vennlige byråkrater i jernbanesaken. Her skal jeg ta for meg det jeg mener er Berntsens feil en for en:

1. Berntsen skriver at «Sannheten er at byråkratene også i denne saken gjør det regjeringa og Stortinget pålegger dem». Feil: Man kan ikke uten videre forutsette at dette er sannheten. Berntsen har ikke mye innsikt i statsvitenskap hvis han mener byråkrater ikke påvirker saker som er til behandling. Lekkasjen til HA fra en skjult kilde er bevis godt nok på at det foregår en eller annen form for spill.

2. Berntsen skriver: «Derfor sier Landbruksdirektoratet seg bekymret over at trase øst betyr at mye god matjord blir bygd ned». Feil: I Landbruksdirektoratets tilrådning står det: «Alternativ K3-øst vil medføre en omdisponering av rundt 45 daa dyrka jord, noe som i denne sammenhengen kan synes lite».

3. Berntsen skriver om Bane NOR: «Regjeringa og Storting har pålagt etaten å utrede en ny bane som fyller nasjonale krav. Det er blant annet å ha en stasjon i sentrum». Trolig feil: Kan Berntsen dokumentere hvor dette står, og hvordan sentrum er definert? «Nåelleraldri» har flere ganger spurt Bane NOR om det samme uten å få svar.

4. Berntsen skriver at «Miljødirektoratet fraråder trase øst blant annet av hensyn til Åkersvika naturreservat». Mangelfulle saksopplysninger: Berntsen nevner ikke at Miljødirektoratets tilrådning overser at Bane NOR har valgt den av to Øst-løsninger som gjør størst mulig skade på naturreservatet. Varianten K3-3 Fylling vest er i samme kategori for påvirkning av naturreservatet som Vest-alternativene, men er i praksis hemmeligholdt av både media, Miljødirektoratet, Fylkesmannen og Bane NOR.

5. Berntsen skriver at «ordfører Busterud og flertallet i kommunestyret ser bort fra viktige nasjonale krav fra regjeringa og Stortinget. Det er hovedgrunnen til at dobbeltsporet helt til og gjennom Hamar blir utsatt på ubestemt tid». Feil: Kommunestyrets vedtak om trasevalg gjennom Hamar ville uansett ikke vært rettskraftig fordi det var statlige innsigelser mot alle alternativer.

6. Berntsen skriver at såkalt nordre tilsving for Øst-alternativet koster opptil en milliard kroner. Feil: Bane NOR selv sier at tilsving A er den beste, og at den er estimert til å koste om lag 200 millioner kroner. Berntsens gjentagelse av Bane NORs tidligere feilinformasjon om opptil en milliard er kun egnet til å skape forvirring, og det er kanskje også formålet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat