15. sep
INGEN TILLIT: Folkeaksjonen ved Geir Bjørnar Smebye har null tillit til Jernbaneverket. Han stiller spørsmålene tett som hagel, og gir selv svarene. Senest i HA 18. oktober der han oppfordrer politikerne om å sørge for at JBV får retningslinjer som påtvinger denne etaten reell åpenhet.
Foto: Eli J. Hauhen
 
Grunnleggende mistillit
Folkeaksjonen ved Geir Bjørnar Smebye har over tid vist for all verden at han har null tillit til JBV.

Publisert: 19.okt.2016 14:21
Oppdatert: 19.okt.2016 14:36

Det er en demokratisk rett å mene at JBV er en gjeng manipulerende planleggere uten faglig ballast, som fører oss bak lyset, er uredelige og som er mot åpenhet. Smebye stiller spørsmålene tett som hagel, og gir selv svarene. Sist ute nå (HA 18.10) er oppfordringen til politikere om å sørge for at JBV får retningslinjer som påtvinger denne etaten reell åpenhet. I Smebyes verden skyldes dette at JBV ikke går ut med navn og posisjoner på de av etatens planleggere som har vært med på å fraråde Øst og Midt. Smebye gir til kjenne at «mange» lurer på dette. Så langt jeg har registrert så er det han selv som har lurt på dette en tid, i tillegg til to andre enkeltpersoner. Hva han skal bruke dette til, er jeg usikker på, men jeg kan spørre: Hva skal disse ansattes navn og posisjoner i JBV brukes til, og hva vil slike eventuelle opplysninger om ansatte tilføre debatten? Må også Statens vegvesen på banen her, eller hva med ansatte hos Fylkesmannen? Finnes det noen hos Riksantikvaren som lurer på om kvartalsstrukturen er det som river skinnet av pølsa her?

For 20 år siden var det en lignende folkeaksjon i Hamar, større og kraftigere enn dagens. 47 prosent av innbyggerne var mot vernebygget over Domkirkeruinene. Og den gang som nå, det var et kraftig språk som ble brukt mot stat og forvaltningsetater. Folket var kort fortalt på kollisjonskurs med alle fagfolks vurderinger.

For å illustrere nivået på språkføringen, skal jeg sitere en kar som i 1993 uttalte følgende i HA:

«Hvis halvparten av landets stortingsrepresentanter lar seg manipulere i den grad miljøministeren har gjort, vil mange gamle, syke og pleietrengende mennesker fortsatt måtte leve med sine lidelser, smerte og nød».

Som vi vet så ble vernebygget reist til de manges store glede. Det framstår i dag verken som Oslo City eller utgjør den miljøbomben som aksjonen hevdet det skulle bli. Og eldreomsorgen gikk heller ikke med i dragsuget. Jeg kan jo spørre Geir Bjørnar Smebye om hva han mener om dette i dag, er du fortsatt av den oppfatning at vernebygget ikke skulle blitt reist og at pengene skulle ha blitt satt i et fond der avkastningen skulle blitt brukt til vedlikehold, slik du mente i 1994?

Hvis man i sin villeste fantasi tror at statsråder og stortingsrepresentanter vil la seg påvirke av denne type språkbruk og vurderinger, så er man på gale veier. Etter min oppfatning er nå tida inne for å legge alle karakteristikker i en skuff og samle kreftene for å få en løsning Hamar kan leve med. Som rådmannen sa her forleden, lett oversatt: Det er ingen opsjon for Hamar at dette dobbeltsporet stopper i Stange på ubestemt tid.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke