16. sep
Tømmer: Viktig å opprettholde Sørli-terminalen.Foto: Arnt Olav Velten
 
Tømmerterminalen på Sørli har et enormt potensial
Transportkomiteen besøker Innlandet i dag. Et svært sentralt tema er tømmerterminalstrukturen.

Publisert: 22.jan.2019 16:29
Oppdatert: 23.jan.2019 11:00

Stange, Hamar, Elverum og Kongsvinger kommuner har i flere sammenhenger, og gjennom en rekke møter og befaringer, understreket det som Kongsvinger-regionen har framholdt i sine uttalelser knyttet til Godsstrategien/Godspakke Innlandet:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag så raskt som mulig og seinest i løpet av 2019 om hvilke tiltak i godspakken presentert i NTP (2018-2029) som kan fremskyndes med raskere byggestart enn foreslått i jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029…»

Det en tenker på er nettopp «flaskehalsen» på Norsenga i Kongsvinger. Den er viktig for hele Innlandet. De øvrige tømmerterminalene er avhengig av denne terminalen. Den er ikke en konkurrent, som noen har hatt en oppfatning av. Det er vanskelig å forstå at en ny, og etter min og manges mening, unødvendig utbygging av en tømmerterminal på Rudshøgda, har fått planmidler, mens Norsenga synes å ligge lenger ut i rekka.

Den største, nyeste og mest funksjonelle tømmerterminalen langs InterCity strekningen er Sørli i Stange. Ifølge representanter fra skognæringa er den sannsynligvis den mest effektive tømmerterminal skognæringa disponerer mellom Oslo og Kvam. Terminalen ble utviklet i forbindelse med OL i 1994 da Vikingskipet krevde plassen fra daværende tømmerterminal.

Terminalen på Sørli er i full drift i dag, og er en flerbruksterminal som inneholder masseuttak, lager og asfaltverk i tillegg til tømmer. I en periode etablerte det seg en oppfatning om at Sørli i forbindelse med Inter-City utbyggingen skulle utfases. Når en tenker på Sørlis funksjonalitet og sentrale plassering i «krysset» mellom E6, riksveg 3 og Fylkesveg 24 (som går til Baltikum), framstår det i ettertid som uforstålig at en slik oppfatning rådde i noen kretser.

Men et uttrykk for dette er «Avtale mellom Jernbanedirektoratet og Bane Nor, der det heter at Rudshøgda «skal kunne håndtere «500.000 kubikkmeter på årsbasis», og som det heter i kommentaren i avtalen på dette punkt, «Dagens volum på Sørli samt nyskapt avvirkning vest/nordvest for Mjøsa». For avvirkningen nordvest for Mjøsa, er det også på gang et arbeid for å reetablere en tømmerterminal på Trevatn (Eller Eina). En stor del av tømmergrunnlaget for Rudshøgda var altså omsetningen på Sørli.

Nå er det slått fast at Sørli-terminalen skal fortsette å ha sentral plass i terminalstrukturen. Det burde bare mangle. Den er relativt ny og svært funksjonell, den har uante utvidelsesmuligheter uten at det kommer i konflikt med dyrket mark eller bosetting, og den ligger som sagt svært sentralt plassert. I 2018 håndterte terminalen over 600.000 kubikkmeter tømmer.

Det ovennevnte var noe av bakgrunnen for at Fylkestinget i Hedmark (22.05.2018) gjorde følgende vedtak i forbindelse med høring av «Jernbanesektorens handlingsprogram 2018 - 2029:

«... Tømmerterminalen ved Sørli i Stange er i dag det største og mest effektive omlastningssted fra veg til bane langs Dovrebanen. Planressurser for denne lokaliteten som framtidsrettet tømmerterminal må avsettes raskt, og lokaliteten må bli en del av InterCity -utbyggingen».

Stange opplever å ha god dialog med Jernbanedirektoratet og Bane Nor, og Sørli vil for skognæringa i uoverskuelig framtid være en sentral tømmerterminal. Det er svært viktig at vi i forbindelse med utbyggingen av InterCity, også fra samferdselsmyndighetenes side, ser det enorme potensial Sørli har, både som tømmerterminal, men også som en terminal som kan spille en sentral rolle i å føre mer gods fra vei til bane. Sørli i Stange peker seg ut som en naturlig og riktig plassering av en tømmerterminal med framtida foran seg

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke