hacklink
18. sep
godstog: Det er godstransporten som er vårt gullkort, skriver Trond Kjernli.FOTO: Bjørn-Frode Løvlund
 
Gullkort og realisme
I jernbanedebatten mener noen at Hamar ikke må skusle bort gullkortet. Hvilket gullkort?

0
Publisert: 02.jan.2016 04:00
Oppdatert: 02.jan.2016 09:13

Meninger

I konkurransen om penger er investeringskostnader en liten bit i forhold til å kunne framvise høy kvantitet i transport av mennesker og gods. I forhold til Vestfold-, Østfold- og Ringeriksbanen kommer Dovrebanen til kort med hensyn på persontransport. Gullkortet vårt er godstransport.

At Jernbaneverket (JBV) i en rapport velger å legge elektrifisering av Raumabanen på hylla, er både merkelig og sterkt beklagelig. For transport og klima generelt, og for Dovrebanen spesielt.

Både for personer og gods er effektiviteten av transport på jernbane er en funksjon av distansen. I langt større grad enn av lokomotivenes energikilde. Av den grunn har den dieseldrevne Nordlandsbanen en langt større andel av godstransport enn Dovrebanen.

Med en sammenhengende elektrifisert jernbane fra Nord-Vestlandet til Oslo, ville distansen blitt så lang at jernbanen hadde økt sin konkurransekraft betydelig i forhold til traileren, og Dovrebanen hadde hatt et enda bedre gullkort. At JBV i stedet vil prioritere Røros-/Solørbanen, gir selvsagt gehør i Hedmark, men det har neppe særlig sjanse til å oppnå en nasjonal prioritering i neste NTP.

Dovrebanens konkurrent ligger ikke i et trasevalg gjennom Hamar, men lekkasje av gods til en firefelts E6 og en elektrifisert Røros-/Solørbane. Det er naivt å tro at Innlandet innen 2030 både vil ha en firefelts E6 og en dobbeltsporet jernbane til Lillehammer, samt en elektrifisert Rørosbane. Av hensyn til klima og nasjonale transportmål, er det liten tvil om at dobbeltsporet er viktigst.

Frakt av gods fra Trondheim til Oslo via Røros gir 6,5 km lengre transport pr. tur enn tilsvarende via Dombås. Med 20 godstog pr. døgn i 2040, blir dette 1,5 ekstra runder rundt ekvator pr. år.

Innad på Hedmarken går kun 2,5 prosent av arbeidsreisene med tog, og ikke noe gods. Dette er fordi både personer og gods må transporteres over lengre strekninger fram til togstasjonen. Dette blir ineffektivt, og det bedres ikke av verken elektrifisering eller dobbeltspor.

En elektrifisert Røros-/Solørbane vil opplagt legge press på jernbanen mellom Hamar og Elverum. At denne strekningen vil ha høy nasjonal prioritet er ikke urealistisk. Sannsynligvis vil kommuner og fylkeskommune etter hvert måtte overta driften for å holde den oppe.

Alternativet er å opprette en ny godsterminal i Kongsvinger, og lede godset fra Vestlandet om Hamar via Elverum. Men dette vil i så fall ytterligere svekke gullkortet for Dovrebanen sør for Hamar.

Dobbeltspor snarest til Lillehammer, og med en framtidsrettet trase gjennom Hamar. Det er det beste og mest logiske ønske for det nye året og fremtiden.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke