15. sep
 
Gullkortet forsvant - hvem har Svartepar?

Publisert: 18.jan.2017 12:42
Oppdatert: 18.jan.2017 12:55

Briskebyen velforening har advart mot å skusle vekk gullkortet i behandlingen av jernbanetrasé gjennom Hamar. Gullkortene ble utdelt til alle byene i det indre Intercitytriangel på Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen og Ringeriksbanen i forbindelse med planprogrammet i NTP 2014–2023.

Her ble det fastslått at IC prosjektet er et nasjonalt samferdselsprosjekt, der byene ble invitert til å knytte byutvikling opp mot stasjonen som det sentrale trafikknutepunktet. Beslutningsprosessene i Vestfold, Østfold og på Ringerike har møtt disse forventningene fra Staten og de kan veksle inn sine gullkort mot plass i ny NTP 2018–2029.

Staten ved Bane NOR har kommet Hamar i møte ved først å ta vekk åpen løsning i vest og deretter å utrede kulvert etter ønske fra kommunestyret. Tilbudet til Hamar var kulvert eller bru. Dette har ikke vært mulig å misforstå. Rådmannens vurdering var at nåværende stasjon ville gi best mulighet for byutvikling og befeste Hamar som regionhovedstaden. Kommunestyret valgte likevel korridor øst uten annen begrunnelse enn å unngå korridor vest.

I den viktigste saken for Hamar på årtier, valgte kommunestyret å støtte seg på følelsesladede slagord som blant annet «kjærlighet til byen», «ødelegge Hamar» og «ta strandsona tilbake». Flertallet i kommunestyret valgte vekk løsningen som Fylkesmannen, Fylkeskommunen, Statens vegvesen og Bane NOR anbefalte uten noen form for risikoanalyse i forhold til gullkortet.

I HAs siste meningsmåling sa litt over 50 prosent ja til en stasjon ved Vikingskipet. 35 prosent ville ha trase vest og 12 prosent hadde ikke bestemt seg. Dermed er det fortsatt veldig mange i Hamar, både privatpersoner, bedrifter og offentlige etater som ønsker en løsning i vest med nåværende stasjon. Herunder er det tre velforeninger med ca 1.000 husstander.

Vi ser dessverre ingen med ansvar for hele byen som vil arbeide for en vestlig løsning. Heller ikke Arbeiderpartiet som stemte subsidiært for øst. I stedet for å la kommunestyrets avstemming reflektere reell uenighet, er rådmannen og alle partier med unntak av MDG, bundet til masten. De må sammen med administrasjonen i Hamar kommune kjempe for øst, en løsning som Bane NOR har frarådet, en fraråding som er støttet av Statens vegvesen og som Fylkesmannen har fremmet innsigelse imot.

Dovrebanen har det dårligste konkurransegrunnlaget av IC-strekningene på viktige kriterier som trafikkgrunnlag og miljøgevinster. De byene som allerede har vekslet inn gullkortet, har styrket sine regioners konkurransekraft, spesielt på disse kriteriene. Å tulle bort et godt utgangspunkt ved å ta kampen opp mot tunge statlige etater og nasjonale målsettinger, er uforståelig for oss.

Bane NOR sier at vest med kulvert ikke lenger er deres foretrukne alternativ. Dette er som forventet og forståelig. Hvis det er politisk vilje i regjeringen for dobbeltspor helt fram til Hamar i 2024, vil Briskebyen velforening støtte et valg av bru over Hamarbukta. Da slipper vi usikkerheten med utsettelser slik at IC prosjektet fullføres også for Dovrebanen i tråd med tidligere planer. Og gullkortet kan veksles inn i utvikling av infrastruktur for 12–15 milliarder kroner og milliarder i lokal og regional verdiskapning.

styreleder Briskebyen velforening

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke