16. sep
 
H1 er ikke billigste alternativet

0
Publisert: 25.mar.2015 04:00
Oppdatert: 25.mar.2015 07:02

Jernbaneverkets kostnadsberegning i 2013 viste at H1 og H5 vil ha lik anleggskostnad og at H2 vil bli 3 mrd. dyrere. Dette bildet har endret seg betydelig! H1 er blitt dyrere. H1 i opprinnelig versjon over bakken er avvist som trasealternativ og erstattet av H1b med tunnel fra Bryggeriet til Jessnes. En slik tunnel blir den lengste og teknisk mest krevende av alle. H1 vil, med denne nye forutsetning, bli langt dyrere enn opprinnelig beregnet.

Alternativene kan gjøres billigere. Samtidig er det lagt fram ideer til bedre og billigere varianter av H2 og H5/H6. Disse alternativer vil dessuten frigjøre verdifulle sentrumsarealer og gi regulær togdrift i en lang anleggsperiode. Økonomisk gevinst for Hamar Kommune og NSB var ikke medregnet i Jernbaneverkets kalkyle.

Det faktiske kostnadsforholdet er derfor slik: H5 vil utvilsomt være det klart billigste trasealternativ. H2 vil ha omtrent samme kostnadsnivå som H1. Fakta må erstatte myter! Jernbaneverket, politikere og media må bli klar over at strandsonen kan reddes uten at det koster noe ekstra.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke