16. sep
Foto: Trond Lillebo
 
«H1 mest lovende»
I en artikkel i HA 16. mai, om Jernbaneverkets orientering til kommunestyret om revidert Planprogram for dobbeltsporet, uttaler planleggingsleder Harald Monsen: «Korridor 1 (H1) svarer godt på en del spørsmål, og vi tror vi kan få til en god løsning langs Mjøsa».

Publisert: 28.mai.2015 04:00
Oppdatert: 28.mai.2015 08:39

Ingen er vel overrasket over en slik uttalelse fra Jernbaneverkets side. Forbausende er det imidlertid at konklusjonen med hensyn til valg av alternativ synes å foreligge allerede før Kommunedelplanarbeidet startes.

I avisinnlegg har flere, blant andre undertegnede, foreslått varianter av H1 inntatt i planarbeidet. Det med begrunnelsen at når Jernbaneverket konkluderer med at dets H1 er eneste alternativ, så har ikke Hamars innbyggere og politikere lenger noe de skulle ha sagt. Det til tross for at kommunen i 2012 bestemte at H1 ville de ikke ha!

I artikkelen står det videre: «Jernbaneverket har bestemt seg for å utelukke varianter av senkede løsninger langs korridor 1» (H1). Begrunnelsen for dette er at det vil være dyrere enn alle løsninger i dagen, og det er snakk om svært store summer. Kanskje flere hundre millioner dyrere, kanskje milliarder, sa Monsen.

Jeg har så langt brukt uttrykkende «overrasket» og «Forbausende» i artikkelen. Nå skal jeg bruke uttrykket «hårreisende».

Det er hårreisende at før planleggingsarbeidet er startet og før pålitelige kostnadskalkyler følgelig kan lages, så kan Jernbaneverket konkludere med at disse variantene til H1 vil være hundre millioner dyrere, kanskje milliarder, og derved utelukke også disse fra det videre planleggingsarbeidet!

Den varianten jeg har ivret for - H1c, er «en løsning i dagen» og den anlegges på «fastlandet», som beskrevet i et innlegg ultimo januar i år. Den kan videre tilpasses tunnelen ved Bryggeriundergangen på en enkel måte, noe som I følge Monsen er en utfordring med H1-løsningen. Den er ikke flere hundre millioner eller milliarder dyrere enn H1-varianten med bro(er) og fylling i Mjøsa inntil sju meter over laveste regulerte vannstand.

Jeg avslutter med et avsnitt fra forrige innlegg:

«Om (når) Jernbaneverket utelukker både H2 og H5 fra den videre planleggingen av trasé for Intercity-utbyggingen gjennom Hamar, gjenstår bare H1 som alternativ. Det er uheldig. Følgelig er det viktig å lansere en alternativ trasé over Hamarbukta, som eliminerer de største ulempene ved H1a, b nemlig broa/fyllingen utenfor Skibladnerbrygga, delingen av Koigen og støyforurensingen denne traséen vil medføre.»

Min oppfordring til politikerne er at de ikke aksepterer at alle disse variantene til H1 utelukkes fra det videre planleggingsarbeidet.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke