15. sep
Skole: Et trygt og inkluderende skolemiljø. FOTO: NTB SCANPIX
 
Håp for inkluderende og trygt skolemiljø
Håp for et inkluderende og trygt skolemiljø? Svaret er ja, men hvilke betingelser må være til stede?

0
Publisert: 02.mar.2016 04:00
Oppdatert: 02.mar.2016 07:34

Meninger

Det er bestemt at den norske skolen skal være en arena for alle elever. Nok lærere og ikke minst gode lærere er en selvfølge. Det har også i den siste tiden vært pekt på helsesøstre som en ressurs i viktig tverrfaglig lag rundt elevene. Vi mener likevel det er naivt å tro at dette vil være tilstrekkelig for et godt og inkluderende skolemiljø, noe som er en uvurderlig forutsetning for pedagogisk læring.

Vi er svært positive til enhetsskolen, men det er på høy tid at det legges til rette for et bredt tverrfaglig samarbeid. FO organiserer barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere. Disse profesjonene kan på ulike måter bidra på en god og nødvendig måte. Mange elever trenger til dels omfattende hjelp og veiledning knyttet til sosiale og psykiske utfordringer, ulike diagnoser, funksjonshemninger og tilrettelagt opplæring.

Barn og unge etterlyser ofte trygge og tilgjengelige voksenpersoner, og derfor må våre profesjoner være en integrert del av skolehverdagen. En viktig funksjon kan være å bistå med samarbeidet mellom skolen og hjemmet. Videre er det relevant å arbeide med mobbeproblematikk. Andre naturlige oppgaver kan være dialog og samspill med barne – og ungdomspsykiatrien (BUP), pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), barnevernet, skolehelsetjenesten, NAV, habiliteringstjenesten med flere.

Det er også verdt å nevne at Utdanningsforbundet og Skolenes Landsforbund er positive til tverrfaglig innsats. FO er også kjent med flere skoleledere som har ansatt barnevernspedagoger, sosionomer eller vernepleiere. De ser på våre profesjoner som en svært nødvendig kompetanse i fremtidens skole.

Ansvarlige skoleledere og eiere må sørge for ny og tilstrekkelig innsats for tverrfaglighet. Tross antimobbeprogrammer viser erfaringer at dette ikke er tilstrekkelig for å sørge for at alle barn og ungdommer har et trygt og godt miljø. Det er nødvendig at FOs profesjoner og andre tverrfaglige aktører tas på alvor i fremtidens skole. Viktige faktorer er likestilt lønn og arbeidstid, og ikke minst hele stillinger. Likestilt arbeidstid innebærer også samarbeidstid og planleggingstid.

Dessverre har det jevnlig skjedd svært tragiske hendelser knyttet til utenforskap og mobbing. Vi skylder barn og unge å gjøre alt som står i vår makt for nettopp en trygg og inkluderende skole. Det gjør vi ikke godt nok nå. Men vi kan om vi vil.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke