Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
Syk: Det er på arbeidsplassen de viktigste tiltakene skjer for å få folk på jobben igjen.
FOTO: SCANPIX
 
Håpløse medarbeidere?
Det er på arbeidsplassen den viktigste jobben skjer med å få ned sykefraværet.

Publisert: 16.jun.2016 04:00
Oppdatert: 16.jun.2016 10:49

En bekjent av meg er bedriftsleder med personalansvar, og nå var han oppgitt. Det kan være krevende for en leder å måtte hanskes med et høyt og økende sykefravær hos medarbeiderne. Trygghet knyttet til kontinuitet og kvalitet er nødvendig, og denne tryggheten blir truet når sentrale personer blir borte fra jobben sin over tid.

Da jeg spurte ham hva han selv hadde gjort for å få sine ansatte raskere tilbake på jobb, ble han usikker: «Gjort? De er jo syke, så hva kan jeg gjøre med det?»

Som leder sitter du med et betydelig ansvar for å følge opp dine sykmeldte medarbeidere, og for å bidra til å få dem tilbake i jobb så raskt som mulig. Du har plikt til å tilrettelegge for den ansatte, slik at mulighetene for arbeid til tross for helsemessige utfordringer er så gode som mulig.

Tilretteleggingen kan dreie seg om endring i arbeidstid, endring i oppgaver, fysisk tilrettelegging og mye mer. For å se hvilke muligheter som faktisk finnes, kan det være lurt å gjøre en kartlegging og vurdering av alle oppgavene som utføres på arbeidsplassen, så konkret som mulig, slik at alle disse kan vurderes som aktuelle for den sykmeldte ansatte.

Ved siden av å legge til rette på arbeidsplassen, er det viktig å ha en god dialog med den som er sykmeldt. Det vil si å ringe i stedet for å tekste, møtes jevnlig, invitere til fredagskaffe; og vise at det er viktig for deg at den ansatte kommer tilbake på jobb. Den lovpålagte tidsaksen for sykefraværsoppfølging, som forteller hvor ofte, og når du som et minimum må ha samtaler med den ansatte, kan være til god hjelp her. Hold fokus på arbeidsmuligheter og vær en pådriver for å få vedkommende tilbake i jobb.

Alt du gjør, både av samtaler og tilrettelegging, må dokumenteres. Det å skrive en god og utfyllende oppfølgingsplan er litt jobb. Når den er god vil den imidlertid være et svært nyttig verktøy – for deg som arbeidsgiver, for den ansatte, for legen og for Nav. Ved å skrive ned hva som er vurdert og forsøkt, hvilke avtaler man har gjort, hva som er videre plan og hvem som har ansvar for hva, vil veien tilbake til jobb mest sannsynlig bli både kortere og enklere.

Nav i Hedmarks egne undersøkelser viser at oppdatert oppfølgingsplan sendes Nav før dialogmøte 2 i kun 48 prosent av tilfellene, og at 40 prosent av de innsendte planene ikke inneholder informasjon om hvilke tiltak man har vurdert og forsøkt på arbeidsplassen.

Legen har ansvar for å vurdere sin pasients medisinske tilstand og eventuelle behov for behandling. For å kunne vurdere om pasienten samtidig kan fungere i jobb, trenger legen god og konkret informasjon fra deg som arbeidsgiver, og den får hun via oppfølgingsplanen som du sender.

Legen har sin oppgave. Nav er klar for å bistå både deg som arbeidsgiver og din medarbeider for å få vedkommende tilbake i jobb. Men løsningen? Den ligger på arbeidsplassen. Det er arbeidsgiver og arbeidstaker som sammen, gjennom dialog og god tilrettelegging, kan lykkes i å redusere sykefraværet.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Artikkelforfatter: Anja Søberg.
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke