Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Hamar - den vakre, taxiløse byen

Publisert: 25.okt.2018 16:16
Oppdatert: 25.okt.2018 16:21

Sent torsdag kveld ankom vi Hamar med nattoget til Trondheim fra Gardermoen, drassende på to tunge kofferter, sekk og bag og bæreposer fra taxfree’n. Ettersom vi ankom såpass sent, hadde vi hele tiden bare ment å ta drosje hjem til Bekkelaget. Ingen busser på den tiden. Ja, drosje, sa du? Ingen drosje var å få øye på, langt mindre få tak i.

Det var ikke bare vi som hadde behov for drosje da; totalt sto 10–11 og ventet og så etter taxi. Én gruppe ved de fem påmalte taxi-markeringene tett ved jernbaneparken og én like utenfor selve stasjonsområdet foran trappa ned til sporene. Nokså småkaldt med én kuldegrad – og absolutt ingen taxi kom eller var å se.

En dame i vår klynge ringte oppgitt Hamar-taxiens nummer og sa det sto en gruppe på 5–6 og skulle ha taxi, men det fantes ingen i det hele tatt. Hun nevnte òg at det sto enda flere og ventet utenfor stasjonsbygningen (der ingen taxi-markering er malt på gata eller skiltet). De skulle prøve å få sendt et par biler, var svaret, men dét tok jammen tid.

Da vi hadde stått der ca. ½ time, småfrosset og ventet og ventet, ga tre regelrett opp. De orket ikke mer. Et noe eldre par valgte å gå hjem til Storhamar – nattes tid, og dama som ringte, valgte òg å traske hjem – med koffert. Et annet par skulle til Løten. Hvor lang tid skulle dette ta? Ikke var det fredags eller lørdags kveld heller og dønn stille i byen. Min mann ble arg og irritert og ringte taxi-nr. på ny. Alle var like kalde, irriterte og svært frustrerte over situasjonen og mente dette var totalt uholdbart.

Er det slik Hamar, som den byen den nå vil være (Innlandshovedstaden), ønsker å fremstå med sitt taxitilbud eller rettere sagt mangel på sådant? Vi har aldri før opplevd maken ved ankomst til noen by. Det var jo mye bedre før med drosjetilbudet i Hamar, før ombygginga til rundkjøringa i enden av Stangevegen – som forresten er fin. Men dessverre ble i samme slengen både drosjebua og flere påkrevde taxiplasser der fjernet. Godt for hva, og hvem skulle det tjene? Riktignok er det blitt ordnet til flere, flotte benker, bed og massevis av sykkelparkeringsplasser hvor drosjebua med alle taxiplassene var, men så mange benkesitteplasser er det knapt behov for – og dét på bekostning av å fjerne ei helt nødvendig drosjebu.

Sjåføren som omsider kom med sin taxi, var minst like oppgitt og frustrert som alle vi som sto og ventet og hutret, og kunne ikke annet enn beklage at de var altfor, altfor få drosjer i omløp der for tida. Slike tilstander kan ikke Hamar være bekjent av å skilte med. Hva er dette for noe? Tenk bare for et aldeles strålende marked dette er for pirattaxier gjennom vinteren. Taxinæringa i Hamar trenger sårt langt flere taxier og flere tydelig markerte taxi-holde-plasser, også noen ved Stortorget – og ikke minst ei ny, god, varm drosjebu med venterom! Tross alt er vi et vinterland.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke