hacklink
18. sep
 
Hamar - en badeby eller jernbaneby?

0
Publisert: 15.mai.2015 04:00
Oppdatert: 18.mai.2015 07:18

Frank Eriksen og Theodor Abrahamsen gikk nylig i to leserinnlegg til forsvar for Hamar som en jernbaneby med stolte tradisjoner som sådan.

De vil ha jernbanen over bakken og beholde kanskje Norges fineste stasjonsbygning der den er i dag – i Hamars sentrum.

Ole R. Østby har i flere innlegg gått inn for en løsning som finnes mange steder i Europa – med Hamar stasjon innrettet som en sekkestasjon (H8), og at godstrafikken som skal nord for Dovre, omdirigeres utenom byen.

Undertegnede foreslår i tillegg at persontrafikken fortsetter å gå der den er i dag.

La turistene se hvor vakker Hamar er – fra toget kunne se den fine Strandgaten, det myldrende badeliv på Koigen og den grønne profilen og Mjøsa videre nordover. Framtidsvyene om at alt må gå så fort, er ikke sikkert det beste for kommende generasjoner.

Jeg tror heller fremtidens mennesker vil sette pris å sette farten ned når toget kommer til den vakre innlandshovedstaden. Toget gjennom Hamar skaper liv og vil bli dypt savnet hvis det blir borte. Hvilke politiske partier i byen tør fronte dette forslag?

Disse partier tror jeg vil høste mye sympati - særlig blant eldre velgere – og dem er det mange av ved kommende lokalvalg.

Speakers` Corner

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke