16. sep
ÅTTEMETERSPLANET: Behov for visualisering.
 
Hamar – fra stasjonsby til mjøsby
Tidligere industri- og havneområder rundt om i landet har siden 80-tallet gradvis blitt til nye bydeler.

Publisert: 31.mai.2019 15:17
Oppdatert: 31.mai.2019 19:17

Felles for områdene er at de fleste av dagens innbyggere ikke har noe nevneverdig eierskapsforhold til de områdene fra før, det gjelder også for Hamar. De har i stor grad vært avstengt, og man har opp igjennom årene etter anleggelsen av jernbane, industri og havner blitt mer eller mindre blinde for de byutviklingsmulighetene som ligger i disse områdene.

Oslo har siden 1980-tallet gjennomgått en stor transformasjon langs store deler av sjøfronten. I bytte har man både fått ni kilometer sammenhengende strandpromenade, mange rekreasjonsområder, serveringssteder, gjestehavner for båter, attraktive sentrumsnære boligområder og næringsbygg, man har fått Fjordbyen Oslo. Dette er fasiliteter som en moderne bys attraktivitet måles på med hensyn til tilflytting. Kulturhuset, Koigen og Domkirkeodden er langt fra nok.

Hamar har nå en gyllen mulighet til styre byutviklingen på egenhånd og ikke overlate det til aktører som Bane Nor med samarbeidspartnere. Gode krefter i næringsliv og offentlig sektor må jobbe sammen og legge tydelige føringer for en god og fremtidsrettet byutvikling. En avventende holdning til dette vil gjøre prosessen enkel for Bane Nor. De er offensive. Visjoner for hvordan man kan utvikle strekningen Espern-Skiblanderbrygga må visualiseres i langt tydeligere grad enn det har blitt gjort hittil, uten at det er nøyaktig slik det skal bli. Visualiseringer bidrar til å skape nye og enda bedre løsninger.

Arkitekt og byplanlegger Peter Butenschøn uttalte i Hamar Arbeiderblad 2. september 2014: «En by er ikke lenger et sted en oppsøker for å arbeide eller utføre konkrete ærender; vi har gått fra arbeidets byer til fritidens byer. Nå bruker vi byene til å sette oss ned på kafestoler og hygge oss», sier han. «Spørsmålet er om byene er utformet og har det mangfoldet som dagens og fremtidens innbyggere etterspør?

Butenschøn er helt klar på at Mjøsa må forme Hamar mer enn noe annet. Videre må bylivets omgivelser være gode». I Hamar Arbeiderblad 26. februar 2014 uttaler Peter Butenschøn: «Ja, det vil være bedre og rimeligere løsninger for strandsonen, dersom man fullt og helt kan se bort fra at jernbanen i framtiden skal ligge i strandsonen slik alternativ vest forutsetter».

Hamar har en fantastisk vestvendt beliggenhet ved Mjøsa og det sentrumsnære området ned mot Mjøsa er en særdeles viktig del i utviklingen av mjøsbyen Hamar. Det området må inngå i en byutviklingsplan for at Hamars image og ansikt utad skal endres fra stasjonsby til en moderne og attraktiv og pulserende mjøsby.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke