Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
VISJON: Skibladner seiler forbi Koigen med turister ombord.FOTO: TROND LILLEBO
 
Hamar - hva byen kan bli til
Noen sa engang at et godt parti gjenspeiler folket. I Hamar Arbeiderparti er det ingen sak som fremhever nettopp dette som jernbanesaken.

0
Publisert: 27.mai.2015 04:00
Oppdatert: 27.mai.2015 08:25

MENINGER

Vi har motstandere og forkjempere for alle de tre alternativene som er foreslått utredet av Jernbaneverket.

Min visjon av Hamar starter med noen turister, seilende på Skibladner langs med stranden, de passerer Koigen hvor de ser den flotte badestranden, yrende med barneliv, omkranset av parken. Den nye byparken, som løper fra undergangen ved Bryggeriet over dagens åttemetersplan helt bort til Astoria, med de små kanalene for padlere som renner igjennom den nå. Skibladner seiler inn bak det gamle politihuset hvor det er nå gravd et innløp og bygd en ny kai og vinteropplag for henne, vis-a-vis den gamle jernbanestasjonen.

Hvor turistene går av båten og igjennom det nye Skibladnermuseet, før de setter seg på Tertiten for siste del av reisen. Den går igjennom den nye bydelsparken, forbi Bryggeriet og Koigen før den tar sikte på «historiske Hamar».

Jernbanemuseet, Domkirkeruinene, Hedmarksmuseet er nå Hamar vest sin store stolthet, med faste ankomster av damplokomotiv som bringer spisegjester til en av flere nye spisesteder på «Odden». Disse fant sin nisje som en kombinasjon av tilgjengeligheten som turistattraksjoner og den store befolkningsveksten Hamar gikk igjennom når de åpnet opp byen fra jernbanen.

Skulle man kanskje ikke reise til Odden, men i stedet videre til Oslo, så snur man snuten sørover langs stangevegen hvor nå det nye Sykehuset i Innlandet er bygd, der hvor jernbaneskinnene tok opp plassen tidligere.

Når man er forbi sykehuset og de nye boligene som de nye landfyllingene på utsiden av espern har gitt rom for, kommer man til den nye jernbanestasjonen.

Hamars nye stasjon er midt i knutepunktet for innfartsårene til Hamar. Stangeveien, Vangsveien, E6 og jernbanen knyttes naturlig sammen akkurat her, ved inngangsporten til Hamar.

Er dette en mulighet, ja det er det. Men dette vet vi ikke om er gjennomførbart før etter at de tre jernbanekorridorene som Jernbaneverket har sagt de ønsker å utrede, er nettopp, ferdig utredet.

Det er detaljene, altså de rene fakta i utredningene som bør styre hvor jernbanen skal gå i Hamar. Før Jernbaneverket er ferdig, vet vi ikke hva som er lurt, gjennomførbart eller samfunnsøkonomisk mest gunstig for Hamar.

Jernbanen og trasevalget igjennom Hamar tas ikke for oss som lever i dag, det vi bestemmer er også det våre etterkommere skal leve med. I sin tid la man jernbanestasjonen utenfor byen, denne avgjørelsen ga Hamar rom til å vokse til den byen den er i dag, nettopp derfor bør vi nå vedta og utrede H1, H2 og H3. Og som de hedmarkingene vi er, så venter vi og ser hva utredningen viser, før vi bestemmer oss.

Det er slett ikke sikkert at H1 er det mest gunstige over et hundreårsperspektiv. At vi unngår å forhaste oss til feil, bør vi unne våre etterkommere.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke