buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
KRUMSPRING: Einar Busterud kommenterer Aps krumspring i jernbanesaken.
 
Hamar Aps krumspring på jernbanen
Før eller siden kommer noen til å ta en doktorgrad på Hamar Arbeiderpartis mange krumspring i jernbanesaken!

Publisert: 05.jul.2019 10:59
Oppdatert: 05.jul.2019 11:06

Først beskyldte partiet alle som ønsket en vurdering av andre alternativer enn Vest for å trenere saken og sette mulighetene for dobbeltspor i fare. (Se for eksempel HA 3. Juni 2016) Nå vil Hamar Ap utrede mest mulig selv om dette innebærer en risiko for at byggingen av dobbeltspor gjennom Hamar ikke blir ferdig til behandlingen av Nasjonal Transportplan. Senest argumenterer partiets ordførerkandidat Aud Riseng for mer og lengre utredninger i kjølvannet av partiets oppsiktsvekkende snuoperasjon i kommunestyret 22. mai. Som HA (uten å overdrive) omtaler på lederplass som «underlig». Nå er det plutselig viktig å utrede om jernbanen skal krysse over eller under Rv 25 (Vangsvegen) før man velger om jernbanen skal gå i Øst eller Vest.

Det er Hamar kommune (i praksis Hamar kommunestyre) som er planansvarlig og som bestemmer hva som skal utredes og når i arbeidet med InterCity gjennom Hamar. Den kritiske tidsfaktoren er å rekke utredningsarbeidet for ny Nasjonal Transportplan i 2021. Det er derfor viktig å ikke gjøre dette arbeidet mer komplisert og tidkrevende enn nødvendig for å rekke tidsfristen.

Første slaget står om hvilken trasé som skal velges, Øst eller Vest. Når regjeringen eventuelt Stortinget har bestemt trasé er det tid for detaljvurderinger av den valgte løsningen. (Etter alle solemerker Øst). Dette skjer i en reguleringsplan. Også i reguleringsplanen er det Hamar som bestemmer hvilke løsninger kommunen ønsker utredet, inkludert om banen skal gå over eller under veien ved Diesenbrua (Jula). Det er derfor et helt unødvendig sjansespill med tid og kostnader Hamar Ap nå går inn for. Det er mye bedre tid og mulighet til å vurdere ulike varianter etter at trasévalget er gjort.

Man kan selvsagt mistenke at de ihuga vestforkjemperne i Hamar Ap for å ville gjøre østløsningen så komplisert at den snubler i egne ben. Så mistenksom skal jeg ikke være. Derimot er det bare å konstatere at Hamar Ap snubler videre i en sak hvor partiet har vært nedi det som finnes av kantgrøfter og fortsatt ikke greier å finne ut hvor vegen går.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat