buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Jernbane: Illustrasjoner fra Bane Nor med Vangsvegen over jernbanesporet og Vangsvegen under sporet.
 
Hamar Arbeiderparti ønsker en bredest mulig utredning
Hamar Arbeiderparti ønsker bredest mulig utredning, for å få et best mulig beslutningsgrunnlag.

Publisert: 21.mai.2019 12:49
Oppdatert: 21.mai.2019 14:59

Bane Nor (BN) ønsker å droppe videre utredning av alternativet der Vangsvegen (riksveg 25) krysser over fremtidig jernbane i øst. Ifølge BN blir det ca. 1,2 milliarder kroner dyrere enn alternativet der ny jernbane ligger over riksveg25. Usikkerheten på merkostnaden oppgis til +/- 40 prosent, det vil si en betydelig usikkerhet, som for så vidt er vanlig på dette overordnete plannivå.

Jeg antar at det er de fremlagte detaljerte modeller/illustrasjoner som ligger til grunn for kostnadsanalysene til BN. Det er forutsatt at veger som Vangsvegen og Åkersvikavegen skal bygges på lange bruer istedenfor på fylling. Økte brukostnader representerer 80 prosent av kostnadsforskjellen mellom alternativene (Vangsvegen over eller under bane) ifølge BN. Jeg tror nok at BN er gode til å beregne kostnader, men har de beregnet kostnader for en optimal løsning for alternativet bane under veg?

En jernbane har ca. fem ganger strengere krav til stigning enn veier. Når jernbane krysser over veg, kreves det derfor prinsipielt ca. fem ganger lenger strekning før banen er nede på «normalt» nivå enn i motsatt situasjon der vegen krysser øverst. En høy jernbanelinje vil med andre ord være høy over en lang strekning og dermed representere både en lang og høy visuell og fysisk barriere. Modellene til BN inneholder ikke støyskjermer langs jernbane og veger. Forskjell i barrierevirkning mellom veg øverst og bane øverst må være betydelig og derfor beslutningsrelevant. Oppdaterte modeller med støyskjermer med trolig tre til fire meter høyde ville illustrert dette poenget.

Hvis BN ikke har budsjett eller tid til å utrede alle alternativer i vedtatt planprogram, og dermed ber om at det ene alternativet i øst droppes, mener jeg at de bør de ta en intern runde og omfordele ressurser slik at de kan innfri sine forpliktelser i planprogrammet som nylig er vedtatt. Det er i disse dager vi tar beslutninger på noe vi skal leve med over lang tid. La oss sørge for at vi vet at vi gjorde alt vi kunne for å finne de beste løsningene.

Hamar Arbeiderparti har tatt til orde for å avvente utredninger og analyser fra BN før man tar stilling til det komplekse og krevende trasévalget for ny jernbane gjennom Hamar. I dette ligger en stor grad av tillit til BNs arbeid. Det ansvaret håper jeg BN tar på største alvor, og dermed fortsetter å utrede jernbane både over og under Vangsvegen i tråd med vedtatt planprogram.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat