Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Hamar: Byen ved Mjøsa - en time fra Oslo

0
Publisert: 16.apr.2016 04:00
Oppdatert: 16.apr.2016 08:26

Dette er den overordnet viktigste saken for meg når det gjelder dobbeltspor og togtrasè til Hamar. I et leserinnlegg 13. april i HA fra leder i Briskebyen velforening, Jan Larsen, kan en få inntrykk av at Gehl architects presentasjon i folkemøtet 5. april viser at et av vestalternativene er best ut fra et byutviklingsperspektiv. Altså, enten kulvert under Hamarbukta, eller bru over Hamarbukta, med videre dobbeltspor langs dagens Koigen og inn i tunell ved Nestle.

Jeg var selv tilstede på folkemøtet og har i ettertid studert mer nøye presentasjonen fra arkitektfirmaet. Jeg kommer til en annen konklusjon og oppfatning enn Jan Larsen om hva denne presentasjonen viser.

Det har lenge vært kjent i Hamar Arbeiderparti at jeg er motstander av en bruløsning. Frem til nå har jeg ventet i spenning til å få fremvist en mulig kulvertløsning fra dagens jernbanestasjon. Jeg hadde håpet det skulle være mulig å komme raskt ned i bakken fra stasjonen, og at togtrasè og kulvert ikke skulle bli en barriere mellom byen og Mjøsa. Det ser ut til å bli vanskelig. Av presentasjonene fra Jernbaneverket i samme møte, vil en kulvert utgjøre et massivt landemerke. Gehl architects er tydelige på at både kulvert og bru vil fjerne byens nærhet til Mjøsa.

Jeg mener Jan Larsen tar et feil fokus når han hevder at siktlinjene påvirkes lite av et vestlig alternativ. Jernbaneverket fokuserte også på dette i folkemøtet. For meg handler ikke byens nærhet og tilgjengelighet til Mjøsa først og fremst om utsikten til Mjøsa fra utvalgte punkter i byen, som fra f. eks. Enggata eller Stortorget. Det er også viktig, men viktigst er den fysiske nærheten og tilgjengeligheten mellom byen og Mjøsa.

Både bru og kulvert vil skape en større avstand mellom byen og Mjøsa, både visuelt og fysisk. Bru og kulvert vil utgjøre en barriere helt uavhengig av avbøtende tiltak utenfor togtraseen. Byen vil stenges fra Mjøsa, ikke åpnes, som Jan Larsen synes å mene. Fjerner vi togtraseen her vil det by seg utrolige muligheter for Hamar til å bli byen ved Mjøsa.

Det er ikke slik at èn løsning innfrir alle ønsker om å bevare strandsone, boliger eller jord, ei heller få til den mest optimale stasjonsplasseringen. For meg er likevel byens og sentrums beliggenhet til Mjøsa det viktigste kriterium for valg av togtrasè. Dersom det ikke kan legges frem et kraftig forbedret kulvertalternativ i korridor vest, håper jeg Jernbaneverket vil anbefale en god løsning med togtrasè i korridor midt eller øst, og at dette forslaget samler et bredt flertall i Kommunestyret.

Kommunerepresentant Hamar Ap

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke