17. sep
 
Hamar den store taperen

0
Publisert: 12.mar.2016 04:00
Oppdatert: 12.mar.2016 08:07

NTP 2018-2029 er et stort tilbakeslag for Hamar og Innlandet. Gjeldende NTP sa at dobbeltsporet skulle nå Hamar i 2024. Nå skal det stoppe i Stange.

Tønsberg får dobbeltsporet inn til byen og i Fredrikstad stopper det i Seut like nord for sentrum. Dette er i samsvar med målene i Handlingsplanen til Jernbaneverket 2014-2023 og gjeldende NTP. Økonomi er begrunnelsen for at Hamar er tatt ut av planen.

Politisk nedprioritering av ytre IC triangel, (Lillehammer, Halden og Skien) som er samfunnsmessige ulønnsomme, følges nå opp av Jernbaneverket som fagmyndighet. Det videre løp for Dovrebanen er dermed åpent. Dobbeltsporet til Stange er ikke finansiert. Av de tre IC-korridorene, har Dovrebanen svakeste konkurransegrunnlaget for samfunnsmessig lønnsomhet. Ringeriksbanen vil bli bygd fram til Hønefoss. Dermed er flere titall milliarder allerede disponert.

Briskebyen velforening har i flere år sagt at det verste som kan skje for våre bydeler, er at kommunestyret vedtar en stasjon ved Vikingskipet og at løsningen ikke blir realisert. Velforeningens frykt er at det vedtas kommunale planer som ikke har realistisk forankring i økonomi og helhetlig byutvikling. Ringgatas forlengelse er eksempel på dette. Usikkerhet om jernbane berører flere hundre boliger i Sør Østre bydeler. Slik usikkerhet fører til forfall og forvitring og dårligere bomiljø.

I et innlegg i HA beskriver Rune Lysbakken, som er vara for BBL til kommunestyret, den samme situasjon. Han peker på konsekvensene for byutvikling i Hamar, hvis avklaringen om stasjonsvalg utsettes. Stasjonsplassering og knutepunktutvikling er et av hovedmålene for IC-utbyggingen. Overgang fra bil til bane skal gi både nasjonal og lokal miljøgevinst.

Jernbaneverket vil fortsette sin planprosess og planlegge helt fram til Brumunddal og deretter til Lillehammer. Det er deres oppdrag. De har opplyst at uenighet med kommunestyret om trase gjennom Hamar, innebærer at dobbeltsporet ikke får plass i neste NTP. Nå ser vi at selv om det blir enighet, blir ikke dobbeltsporet bygd til Hamar i 2024. De som mener Stortinget vil overkjøre Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet, og vedtar at Hamar opprettholder plassen i NTP, har en stor jobb foran seg.

Vi ser ingen lokale vinnere i forslaget til ny NTP. Kun tapere, og de negative konsekvenser for Hamar vil øke jo lenger den uavklarte situasjonen vedvarer.

- Hamar mister tid og konkurransekraft for byutvikling og næringsutvikling.

- Lokale og regionale miljøgevinster går tapt.

- Bomiljø og bokvalitet i Sør Østre bydeler forringes med uavklart stasjonsplassering. En stasjon ved Vikingskipet som ikke får finansiering, er det verste som kan skje.

- Forkjempere for en jernbanefri strandsone må leve med toget i strandsonen på ubestemt tid.

Formannskap og kommunestyre har fått påminnelse om økonomiske realiteter og Hamars begrensede betydning og innflytelse på nasjonal transportstrategi. Nå kreves det politisk lederskap og klare meldinger om at dobbeltsporet må bygges til Hamar stasjon i 2024.

Leder Briskebyen velforening

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke