Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Hamar er mye mer enn sentrum
Hvem vil bli med på å omforme de vestre bydelene i Hamar for å skape tryggere trafikkforhold og bedre boforhold. Her kommer utfordringen til politikere og offentlige etater.

Publisert: 03.jul.2015 04:00
Oppdatert: 03.jul.2015 09:42

For mer enn fire år siden utfordret undertegnede de andre politiske partiene til å svare på hva de vil gjøre med trafikkproblemene og utryggheten til de som bor i Hamars vestre bydel. Spørsmålene ble gjentatt rett før valget i 2011, men hittil har det ikke kommet et eneste svar. Var spørsmålet for dårlig? Eller for vanskelig?

Det ene valgløftet overgår det andre om dagen. Forslag om å spare klimaet, som bilfrie dager og bilfrie soner i sentrum, noe som vil lamme sentrumshandelen i enda større grad. Og ingen husker – eller vil huske – spørsmålet som ble stilt den gangen: Hva gjør vi med den stadig økende trafikken i Ringgata? I Vognvegen og Kornsilovegen?

Det ble spurt om Shell- og Statoillagrene for all framtid skal være plassert i villa- og blokkbebyggelsen på Hamar Vest? Om bøndene i all framtid skal kjøre hundrevis traktorer med tusenvis tonn korn tvers gjennom en hel by?

Kornsilo, betongfabrikk og annen tungindustri på Hamar Vest ble en gang i historien plassert i området, lenge før villabebyggelse og boligblokker var påtenkt. Kjempedigre vogntog og tunglastede traktorer dundrer i dag over et stigende antall fartsdempere, tur og retur. Enorme tankbiler kjører tvers gjennom en hel by for å fylle opp oljelagrene, og deretter kjøres alt de samme veiene ut igjen til detaljister. All tungtrafikk til dagligvarehandelen kommer i tillegg.

Barn og unge først. Barnas trygghet og sikkerhet er aller viktigst. Hvor mange skolebarn i Hamar må krysse de nevnte gatene hver eneste dag? Hittil er det ikke planlagt en eneste undergang eller bro for barns sikkerhet. Noen få trafikklys er satt opp, men er langt fra nok. Foreldre blir kritisert for at de kjører barna til skolen. Er det rart at foreldre vil verne om det kjæreste de har? De minste skolebarna rekker ikke opp til hjulhøyden på de største kjøretøyene en gang. Og hva med trafikktettheten?

Jeg har selv stått i Ringgata ved Katedralskolen klokka 15.15 og sett mer enn 100 kjøretøy passere på tre minutter. 86 kjøretøyer av alle slag, også tungtransport, samt 14-15 motorsykler/mopeder passerte på denne tida. Dette var ved skoleslutt, men trafikken er like stor om morgenen og for øvrig hele dagen. Pensjonistpartiet har derfor i sitt program: «Skoleveiene i Hamar må sikres bedre». Det er tvingende nødvendig og det haster.

Hvem vil starte å tenke omforming av Hamars vestre bydel? Hvem vil finne og reservere industriområder utenfor byen til tungindustrien for framtida? For den voldsomme tungtrafikken kan ikke fortsette, slik som byen har utviklet seg siden den gangen området ble regulert til industri. Pensjonistpartiet sparker ballen til de andre partiene. Hvem ser utfordringene?

Gevinsten ved omforming av Hamar Vest er tryggere skolebarn og eldre som ikke er like raske i trafikken lenger. Det er første prioritet. Livskvaliteten til beboerne langs de nevnte gatene vil øke betraktelig, og så kommer den viktige klimagevinsten. Når nødvendig omforming en gang blir utført, vil Hamar få verdifulle drømmetomter til benyttelse. Å ha attraktive tomter nær Mjøsa å tilby nye innflyttere vil være av kjempestor betydning for den flotte byen vår. Her er det store muligheter.

Til slutt kastes ballen til alle politikere, til Hamar kommune, Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og alle som har ansvar for skolebarn og eldre. Det er et langt lerret som skal blekes. Hvem vil begynne å tenke på omforming av Hamar Vest?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke