23. okt
 
Hamar kan påvirke ny bane mye
Hamar har på godt og vondt store muligheter for innflytelse på ny jernbane gjennom byen.

Publisert: 14.aug.2015 04:00
Oppdatert: 14.aug.2015 08:24

Det mest ekstreme er å velge Hamar midt eller en annen løsning som samferdselsministeren og regjeringa ikke vil ha. Da er det stor fare for at vi ikke får dobbeltspor, eller at det i alle fall blir utsatt på ubestemt tid.

Motstykket til en slik negativ opptreden er at vi velger en trase som rikspolitikerne ser som realistisk. Det er bare Hamar øst (om Vikingskipet) eller Hamar vest (mye som nå) med eller uten tunnel under vestre Hamar. Med en sånn positiv holdning kan vi i Hamar allerede nå inngå et nært og konstruktivt samarbeid med Jernbaneverket. Vi må stille krav om hvilke sider ved traseene som skal utredes, hvordan de skal utformes, og hvor de skal gå.

Hamar Arbeiderparti krever at alternativet Hamar vest legges i tunnel fra litt vest for bryggeriet til Jessnes. Flere aktører krever at banen skal gå på land ved Strandgateparken og ikke ute i Mjøsa, og at høyden på fyllinga under sporet senkes fra Koigen og vestover. Vi må kreve også avbøtende tiltak.

Går det mot formodning så ille at Koigen blir ødelagt, må sjølsagt staten betale oss for et nytt. Sånt er i tråd med at Stange på grunn av ny E6 fikk penger av Statens vegvesen til ny skole og barnehage på Espa. Staten betaler Stange også for sykkelveg, båthavn, badeplass og mer til.

For traseen Hamar øst må Hamar kreve blant annet å få klarlagt om det er best at Stangebrua og Vangsvegen går over banen, eller om det omvendte er mest gunstig. Jernbaneverket har alt lagt fram et forslag om det sistnevnte, der stasjonen ved Vikingskipet blir sju meter over bakken.

Det er svært viktig at Hamars politikere og innbyggere snarest begynner å bruke mye mer tid og krefter på sånne sider ved utbyggingen av ny bane. Vi har dårlig tid. Om ett drøyt år må vi ha nådd så langt i planarbeidet at det åpner for at regjeringa kan ta dobbeltsporet vårt med i ny Nasjonal transportplan. Hvis ikke, er det helt uvisst når vi får ny bane.

Så til Stig Vaagan. Mine ord om Venstres andrevalg var en beklagelig misforståelse. Det viktigste med Venstre og bane er uansett at ingen av de to alternativene (Hamar midt og Hamar øst) partiet ønsker, kan i første omgang bygges fram hit, men ender i Stange (HA 18. mars 2014). Venstre avviser Hamar vest, som er det eneste alternativet som kan nå Hamar i 2024. Derfor vil partiets syn forsinke banen.

Vaagan har påpekt overfor meg at en nedsenket bane langs traseen Hamar vest er mye verre enn Hamar midt. Det er helt rett. En slik nedsenket bane er så vanvittig dyr og teknisk så uhyre krevende at vi alle straks bør glemme den.

Det er flott at mange deltar i debatten om ny bane, men ingen i Hamar avgjør saken. Derimot teller det svært mye hva samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) 2. juni skrev i svaret (stortinget no.) til Annette Trettebergstuen (Ap). Der utelukket han i praksis Hamar midt og alle andre urealistiske traseer. Å påstå noe annet er å lure seg sjøl og andre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke