Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Flyplass: Flyplasser med forutsigbare vilkår tiltrekker seg innovasjon og næring, noe Notodden (bildet) og Eggemoen er gode eksempler på. Dette ser ordføreren bort fra i sitt leserinnlegg, ifølge Norges Luftsportforbund. Får Hamar flyplass langsiktige vilkår, kan også Hamar være magnet for næring, innovasjon og framtidens transportløsninger, samtidig som beredskap og fritidsaktiviteter kan videreutvikles. Foto: Torkell Sætervadet
 
Hamar kan tape stort på nei til flyplassen
I sitt svar til NLF i HA 24. juli gir ordfører Einar Busterud inntrykk av at Hamar kommune vil tape 130 millioner kroner årlig hvis ikke flyplassen erstattes med boliger.

Publisert: 27.jul.2018 12:37
Oppdatert: 27.jul.2018 13:05

Dette er en sterkt misvisende måte å framstille saken på. Flere innbyggere gir riktignok høyere inntekter, men også tilsvarende høyere utgifter. Faktum er at vekst koster. En undersøkelse foretatt av Kommunenes Sentralforbund for noen år tilbake, viser at en ny innbygger «går med tap» de første 15 åra. Først etter 15 år gir en ny innbygger overskudd.

Les også: Luftsport viktigere enn 130 millioner?

Skulle man følge ordførerens resonnement, burde kommunen si nei til alle arealkrevende tiltak som kan komme i veien for nye boligprosjekter. Da burde man ikke bygd svømmeanlegget i Ankerskogen, kulturhuset på torget, badeanlegg på Koigen, idrettsanlegget på Tommelstad, men boliger på samtlige arealer. En by som prioriterer på denne måten vil ingen ha.

En attraktiv by legger til rette for moderne transportformer, innovasjonsnæringer, beredskapsinfrastruktur og fritidsaktiviteter. Alt dette kan blomstre dersom Hamar flyplass bevares og gis forutsigbare vilkår – det ser vi fra andre steder i landet: Etter at Eggemoen flyplass ble opprustet, valgte Prox Dynamics å flytte dit. Dette er en innovasjonsbedrift som i 2016 ble solgt for en milliard kroner til amerikanske FLIR og som like gjerne kunne landet på Hamar flyplass om den hadde hatt langsiktige vilkår. På Notodden har en satsing på flyplassen tiltrukket seg en flyskole med 50 arbeidsplasser – også dette er næring som Hamar kunne ha fått. Ikke minst kan elektrifisering av luftfarten gi byer med sentrumsnære flyplasser helt nye konkurransefortrinn.

Alt dette sier ordføreren nei til på grunn av en støvete SMAT-plan som kommunen selv vil revidere, men som ordføreren mener at Fylkesmannen børstet støv av ved å gjøre det som er Fylkesmannens jobb: Argumentere for den løsningen som både ligger innenfor gjeldende SMAT-plan og som i minst mulig grad bryter med de statlige planretningslinjene fra 2014.

Det Hamars politikere snarere bør gjøre er å vise vei ved å revidere SMAT-planen i lys av hva som blir løsningen for jernbanen og utvikle en moderne arealstrategi som på en bedre måte tar hensyn til de statlige føringene i planretningslinjene om fortetting og som legger til rette for næring, innovasjon og framtidens transportløsninger. Noe slikt har befolkningen og Fylkesmannen all grunn til å applaudere. Og dersom sistnevnte ikke deler entusiasmen, er det faktisk departementet som fatter en endelig beslutning. Den kan innebære at flyplassen kan bestå, slik vi så i Kilen sjøflyhavn.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke