15. sep
Kart: Syklistenes landsforening har startet med å tegne opp sykkelveikartet for Hamar.
 
Hamar kommune er ute og sykler
Etter en sommer med flere innlegg om hvordan mange opplever å sykle i Hamar, og med Natur og ungdoms sykkelveiaksjon i Strandgata, er det underlig å se at Hamar kommune bruker tid på å forsvare seg.

Publisert: 09.okt.2018 11:08
Oppdatert: 09.okt.2018 13:49

Vi i Syklistenes landsforening Hamar har en god dialog med kommunen, men vi har likevel forklaringsproblemer når medlemmer og andre spør om hva som gjør Hamar til en sykkelby. Det hjelper lite at mange i kommunen er opptatt av sykling når innbyggerne ikke merker noe til det.

Ordføreren legger mye av ansvaret på fylkeskommunen og staten som eier mange av veiene i Hamar. Men det er også disse som faktisk har brukt penger på sykkelfelt langs Vangsvegen, sykkelveg med fortau rundt ny rundkjøring i Furnesvegen og sykkelparkeringsplasser rundt stasjonen. Når kommunen sier at de planlegger sykkelhotell ved stasjonen, er det også med statlige midler, som ble tildelt Hamar kommune for to år siden. Sykkelhotellet er ikke på plass ennå. Hva har kommunen selv investert i sykling i samme perioden?

LES OGSÅ: Vi malte Strandgata

Til sammenligning vil byrådet i Oslo sette av totalt 343 millioner kroner til sykkelinvesteringer i 2019. Samme beløp i Hamar justert etter antall innbyggere ville gitt 16 mill. til sykkelinvesteringer i Hamar på ett år.

LES OGSÅ: Ikke plass til sykkelfelt i Strandgata

Vi er enig med Natur og ungdom om at det som minimum bør være en sammenhengende sykkelvei fra stasjonen til Hamar vest. Det finnes antydning til en slik løsning med «Snekkersturuta» som starter i Bryggerigata. Det skal ikke veldig mye til for å oppgradere denne til en sammenhengende sykkelvei, adskilt fra biler og fotgjengere, og med prioritert kryssing av bilveier. I sentrum bør noen parkeringsplasser fjernes for å slippe syklende fram i egne sykkelfelt, og der sykler i dag er henvist til lyktestolper bør bilparkering byttes med sykkelparkering. I Strandgata er det forresten færre plasser å sette sykkelen nå enn da gata åpna.

Dette mener HA om saken.

Mange av tiltakene som kunne gledet de fleste syklister i Hamar behøver ikke koste mye. Fjerning av kanter og bedre vedlikehold er blant tiltakene øverst på ønskelista for mange syklende. Det ville gjort sykkelhverdagen mer behagelig for mange. Men selv de enkleste tiltak virker uoppnåelige i Hamar.

Da Hamar kommune i sommer svarte oss gjennom HA, oppfordret de til å ta i bruk Fiksgatami.no for å si ifra om ting som bør ordnes langs veiene. Vi i Syklistenes landsforening Hamar har lagt inn flere saker der i løpet av sommeren, om skilt som står feil vei, gress og grus som blir liggende i gang- og sykkelvegen og andre hindringer. Den eneste responsen vi har fått kom fra Statens vegvesen. Vi registrerer at Hamar kommune ikke har reagert på noen av disse henvendelsene. Er fiksgatami.no en bløff?

Hamar har en jobb å gjøre dersom byen skal kunne kalle seg sykkelby. Vi savner ambisjoner for byen, en handlingsplan, og penger på budsjettet til gjennomføring. Vi er gjerne med og bidrar med våre medlemmers kunnskap og engasjement, som for eksempel når sykkelveikartet for Hamar skal tegnes.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke