15. sep
 
Hamar lærer av sine «feil»

Publisert: 10.apr.2018 13:04
Oppdatert: 10.apr.2018 13:11

Jan Larsen mener tydeligvis at vi skal ha dobbeltspor vest uansett hvordan det vil bli seende ut etter den. Hans bidrag og argumentasjon er basert på egen kompetanse omkring politiske prosesser og Hamars bidrag til internasjonal klimapolitikk. Havarert jernbaneprosess? Prosessen er ikke over før den er over.

Han skriver slik jeg oppfatter det at BaneNor ville ha (helt på egenhånd) utredet likeverdig et øst alternativ, bare flertallet i KS ikke hadde utfordret BaneNor med å signalisere øst som et ønsket alternativ.

Han omtaler Hamars standpunkt som en krig mot BaneNor. Altså: i et demokratisk samfunn er det å innta et syn (i dette tilfellet vurdert i forhold til hva som lokalt anses vil gi den beste by- og samfunnsutvikling) på trasevalg det samme som å erklære krig?

Les Jan Larsens innlegg 6. april.

Han harselerer over «lokaldemokratiets hyllest» på Skibladnerbrygga fordi lokaldemokratiet (dvs H og V i Hamar, men ikke BBL?) har dokumentert manglende forståelse for hvordan sentrale myndigheter prioriterer og kommuniserer?

Det vil altså si at når BaneNor og Jernbaneverket erklærer at det er viktig med samarbeid, så tøyser de? Når de sier at de er lyttende til det lokale samfunn, så er det bare tull og tøys. Når BaneNors Skovdahl uttaler at «vi skal ikke akseptere at jernbanen snur opp ned på byene», så er dette tøys og enda mer tull? Skal jeg tolke ham videre så er det faktisk slik at dette burde vi skjønt og akseprert. Det er nærliggende å spørre Larsen hvorfor han bedrev/bedriver lokalpolitisk aktivitet når dette ikke skal ha noen betydning?

Svaret på overskriften er JA. Ved å velge trasé øst viser Hamar at de lærer av sine feil som ble gjort da de motvillig aksepterte at stasjon og jernbane ble bygget i strandsonen siste halvdel av 1800-tallet. Hamars befolkning, politikere og embedsfolk ville at jernbanen skulle gå øst for byen, men trusler fra datidens Bane Nor om å bygge jernbanen på andre siden av Mjøsa via Gjøvik gjorde at Hamar valgte å underkaste seg. Lite har med andre ord skjedd med fagetatens måte å bygge jernbane på.

Rolf Berntsen og Erik Kristiansen er ute i samme ærend. Det poengteres fra alle tre, godt koordinert, at det er Hamars skyld at vi ikke er i «finalefeltet for IC». Kanskje ikke engang blant «Lucky loosers». Vi skulle ha bukket, bøyd nakken, åpnet grinda, tatt imot femøringen og hvisket «takk for at dere bygger dobbeltsporet».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke