buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Hamar lenge leve!

0
Publisert: 12.aug.2016 04:00
Oppdatert: 12.aug.2016 07:06

Til stadighet blir avisens lesere teppebombet med propaganda om at en kulvert i strandsonen vil bli Hamars lykke og til evig velstand. Begeistringen for Korridor vest er øyensynlig fundert på uforståelig kortsiktighet, kjemisk renset for 200-årsperspektiver.

Enhver skrivefør borger som er våken for byens sjel og identitet og ser dette som en trussel, oppfordres til «å fare i blekkhuset»!

Korridor vest-alternativene maltrakterer Hamars identitet og «herlighedsverdier» med sin markante kvartalsstruktur og unike strandlinje, uansett hvor idyllisk man tegner og fabulerer om hvor godt det vil bli. Vi kjøper det ikke!

Utover de kjensgjerningene, vil de uhyrlige prosjektene gripe sterkt inn i togtrafikken mens byggingen pågår og belaste storsamfunnet i svært lange perioder, hvor buss må settes inn for tog. Ytterligere er det underkommuniserte kjensgjerninger fra JBVs side om inngrep i terreng og boliger som må rives lenger vest i byen i forbindelse med byggingen av Korridor vest-alternativene.

Trafikalt ligger dagens stasjon i bunnen av en trakt. Hamar vil få en stadig økende trafikk inn til stasjonen. Strandgata vil bli en uopphørlig kø av busser og biler, Stangevegen og Vangsvegen likeså. Ringgata vil måtte forlenges igjennom Korridor øst/Briskebyen og bli fylt opp av biltrafikk.

Ved valg av Korridor midt- eller øst-alternativet vil hele strekningen fra Hamar til Brumunddal kunne bygges mens trafikken går som normalt. Kun i tilslutningsperioden vil togtrafikken bli påvirket i en kort periode. Korridor Øst kommer også billigst ut ifølge JBV, også selv om man bygger tilsving til Rørosbanen fra nord til 200 millioner. Noe man opplagt bør ta med!

På Åkershagan planlegges det stor utbygging av boliger, og andre bydeler rundt Hamar er i stadig vekst: Børstad, Wien, Smeby, Kårtorp, Stafsberg, Hjellum, Ridabu, Ingeberg, Sandvika, Ottestad. Om relativt få år vil derfor kundegrunnlaget for NSB befinne seg stadig lengre vekk fra nåværende stasjon og Vikingskipet nærmest midt i smørøyet.

Vi i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar kjemper fortsatt for vår sak og ser sterke fordeler ved de to andre alternativene. Hvert på sin måte.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat