15. sep
Illustrasjon: Jernbaneverket krever en igjenfylling av Hamarbukta, og en ny bydel utenfor Strandgata.
 
Hamar må forhandle med Jernbaneverket
Vi har tidligere argumentert for at den beste løsningen for å få et varig vern av strandsonen og sikre Hamars kontakt mot Mjøsa, er å la stasjonen ligge der den er og la sporene gå i kulvert og videre i tunnel nordover.

0
Publisert: 07.jun.2016 04:00
Oppdatert: 07.jun.2016 07:40

Selv om Jernbaneverket anbefaler en vestløsning med kulvert, legger de føringer for dette som vil hindre den historiske kontakten mellom det gamle bykvadraturet og Mjøsa.

Videre har vi også foreslått en modifisert variant av JBVs løsning. Ved å legge sporet fra Espern i svak helning mot nord slik at sporene ved stasjonsbygningen ligger på 125moh, kan kulvertens tak komme ned på et nivå vest i Hamarbukta som ligger 2 m under sommervannstand (121moh). Hvis kulverten fortsetter langs Koigen med taket på 3 m dyp, kan den gå over i fjelltunell i nærheten av Bryggeriundergangen. Det bør kunne føre til at det ikke er behov for den lange, åpne skjæringen fram til Maxi. Vi tror fremdeles dette er det alternativet som gir en mest skånsom utbygging.

Skjæringen forbi Maxi. I fagrapporten «Nærmiljø og friluftsliv» har JBV byttet om alternativene, og påstår at kulvert krever skjæring helt forbi Maxi, mens åpen løsning kan gå inn ved Karl Jemtes gate. Ser vi derimot på «Teknisk hovedplan», står dette om alternativ K1-3B:

«Fjelltunnelen antas i sør å starte ved profil 127.000.» og videre «Det forventes at bergartene i tunnelen hovedsakelig er ulike skifere. Under Stormyra antas det at tunnelen vil gå gjennom syredannende svartskifer. Tunneltraseen er planlagt med minimum 10 m bergoverdekning. Under Stormyra, og under Presterud kan bergoverdekningen være noe mindre».

De skriver også for alternativ K1-2b: «Antatt påhugg for fjelltunnel i sør er ved profil 127.550.»

Profil 127.000 er 2-300 m vest for Bryggeri-undergangen, ved Karl Jemtes gate. Profil 127550 er ved Vognvegen. Vi ser de venter å få problemer med alunskifer under Stormyra, men de tenker å bygge sporet i tunell der også! Ergo trenger de ikke å rive 50-70 hus og 5-6 næringseiendommer, for å gi plass til en skjæring som kan bli 30 m dyp.

Det største inngrepet JBV foreslår, er likevel igjenfyllingen av Hamarbukta og kravet om utvikling av en ny bydel utenfor Strandgata. JBV forsøker på denne måten å legge premissene for en framtidig byutvikling. Det virker som om de ikke forstår at Hamars kontakt med Mjøsa bygger på en myk overgang mellom byen og vannet langs en sentral akse fra jernbanestasjonen og Strandgata til Stortorget – og at det også i fremtiden er her Hamar og Mjøsa skal møtes, ikke utenfor en ny bydel som kommer til å sperre for kontakten med vannet fra de sentrale byrommene.

Selv om det er mye å kritisere ved JBVs anbefaling, mener vi fremdeles dette er det beste alternativet for å sikre en varig vernet strandsone. Men det krever at kommunen går inn i forhandlinger med JBV. Da må selvsagt kommunen ha noe å by JBV som bidrar til å øke fortettingen av sentrum.

Målet for disse forhandlingene må være å sikre en god trasé for dobbeltspor, samt å bevare byens «herligheter», som byens åpenhet mot Mjøsa og en sammenhengende og attraktiv strandsone.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke