buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Hamar og jernbanedebatten
Etter å ha vært til stede under det åpne møtet på Scandic 25. august, sitter undertegnede igjen med en del tanker og undringer.

Publisert: 08.sep.2016 04:00
Oppdatert: 08.sep.2016 08:39

Jeg har på følelsen at det begynner å bli litt panikkartede tilstander over jernbanesaken, der den kommende kommunale avgjørelsen vil endre byens karakter for flere tiår.

LES OGSÅ: - Små muligheter for å senke kulverten

Til noen dager siden undret jeg også på om ikke Jernbaneverket hadde gjort et slett arbeid med å visualisere de forskjellige traseene, sette dem inn i riktige perspektiver (50, 100 og 150 år) og derved fått debatten inn på bedre spor.

Men, nå lurer jeg heller på om JBV «bevisst» kan ha ført borgerne bak lyset, siden verket allerede fra starten hadde bestemt en trase, nemlig vestlig trase på bru og derved frarådet de andre traseene.

LES OGSÅ: Kan få 1000 nye boliger ved sjøfronten

Hamar kommune så nok dette, men, burde lagt større press på JBV med den følge man kunne fått mer ærlige fakta på bordet tidligere.

Nå har jeg følelsen av at dette kan bli et lastverk man kan angre på i ettertid (se historien fra forrige jernbanebygging). Det er flertall for en strandfri sone og demokratiet må dermed komme til sin rett, ikke teknokratiet.

I tillegg har vi gruppen «Dobbeltspor snarest», som skjeler til de 12 milliarder som ikke må mistes (for enhver pris) hvis transportplanen ikke blir vedtatt.

Til det er å si at Hamar går nok ikke under om det dobbelte sporet ikke kommer til vår kjære by innen 2024, altså om man kan vente noen år. Da kan nye og reelle fakta komme på bordet og endre dagens bilde.

Hamar og omegn har andre fasiliteter, verdier etc. (strandfri sone) som gjør byen tiltrekkende for tilflytning og turisme, dersom forholdene legges til rette.

Det er ingen tvil at JBV har lagt premissene for byens utvikling med sin anbefalte trase og dermed bundet politikerne på hender og føtter. Om JBV skulle «tape», vil nok innsigelser fra fylkesmann, fylkeskommunen, jordvern og Ramsar føre til at verket får viljen sin.

Den vestlige trasen, enten bru eller kulvert, vil være negativ for byens nærhet til Mjøsa. Hamar og Mjøsa hører sammen og en østlig trase vil bidra til dette, tross Ramsar og jordvern.

JBV hadde bru over Hamarbukta som sitt «førstevalg», men, etter den betydelige motstanden til denne trasen er det merkelig at verket kan hoste opp 1,2 milliarder ekstra til kulvert?

Jeg har full forståelse for at JBV har ansvar for å følge opp TP og Intercityprosjektet, men, det og tilhengerne for vestlig trase må se at dette er snakk om investeringer i framtid og da gjelder det å gjøre et riktig valg.

I tillegg undrer jeg at de involverte kommunene, Hamar, Ringsaker og Stange, ikke har kommet sammen og lagt hodene i bløt for en felles trase. Sammen kunne de ha stått sterkere.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat