Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Hamar Parkering AS

0
Publisert: 31.mar.2015 04:00
Oppdatert: 31.mar.2015 07:18

Noen ivrer for å selge parkeringshuset på Vestre Torg. Problemet er at ingen vil kjøpe dette anlegget for den prisen kommunen må ha for å unngå et gedigent tap. Vi må derfor tenke på en annen måte.

Pr. 1. august 2014 er det 5.270 parkeringsplasser i Hamar sentrum, hvorav 1960 er kommunale. Disse konkurrerer med 3.310 private plasser, som delvis er gratis. I et slikt system blir det umulig for kommunen å drive parkeringsplassene i balanse.

Kommunen og de private må samarbeide, og vi må opprette Hamar Parkering AS. Jeg ser for meg at Hamar Parkering overtar eierskap og drift av alle parkeringsplassene i Hamar. Verdien av 5.270 parkeringsplasser anslår vi grovt til en milliard. Når kommunen har 37 prosent av plassene, vil kommunen bidra med 370 millioner, og kommunen vil ha 37 prosent av aksjene.

Det betyr at kommunen kan overføre 370 millioner av sin gjeld til Hamar Parkering, og aksjeselskapet får en total gjeld på 1 milliard kroner. Med nedbetaling over 40 år og 3 prosent rente, vi selskapet få en kapitalkostnad på ca. 50 millioner kroner pr. år. Det betyr at hver av de 5.270 plassene må ta inn 25 kroner pr. dag i avgift for å dekke kapitalkostnadene. Driftskostnader kommer i tillegg. Det bør være mulig å drive dette selskapet med et bra overskudd, hvis det drives godt.

Med en gjeldsreduksjon på 370 millioner, vil kommunen årlig spare ca. 20 millioner kroner i kapitalkostnader, og i tillegg driftskostnader. Når mange kommunale parkeringsplasser i dag står tomme, blir inntektstapet lite. Kommunen vil også kunne styre overskuddet i selskapet, ved for eksempel å kreve at hver parkeringsplass skal ta inn 75 kroner pr. dag, slik at overskuddet i selskapet er 100 millioner årlig. Av dette har kommunen 37 millioner.

Som kommersielt selskap, skal Hamar Parkering betale eiendomsskatt til kommunen for markedsverdien av parkeringsplassene. Dette blir 5 millioner kroner pr. år. Vi kan neppe bare kan telle sammen 20 + 37 + 5 = 62 millioner i innsparing for kommunen hvert år, for det er selvsagt noen inntekter og utgifter som ikke er tatt med, men det er liten tvil om at det her ligger et potensiale til å dekke mye av kommunens underskudd.

Konsekvensen for innbyggerne blir at vi må betale avgift også på de plassene som i dag er gratis, og det er mulig prisene på sikt vil gå noe opp, men ikke nødvendigvis dramatisk mye.

Den politiske konsekvensen blir at vi delvis privatiserer parkeringen i Hamar, men selv for oss sosialister bør dette være en liten kamel å svelge i forhold til å måtte legge ned Naturskolen, sultefore barnehagene, eller tyne enda flere kroner ut av SFO-foreldre. Og dette er altså et tiltak som har potensiale til å gi mye større innsparing for kommunen.


 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke