Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Jernbane: Det er på høy tid at Hamar-politikerne, her representert ved ordfører Einar Busterud, setter seg i førersetet i jernbanesaken, skriver Stig Harby. Bildet er for øvrig tatt i en helt annen sammenheng.Foto: Trond Lillebo
 
Hamar-politikere: Sett dere i førersetet!

0
Publisert: 21.sep.2016 04:00
Oppdatert: 21.sep.2016 06:47

Nå er det på høy tid at politikerne i Hamar endelig setter seg i førersetet og ikke lenger overlater all kjøringen angående dobbeltspor til Jernbaneverket alene. Uten minst en hånd på rattet har man nemlig null styring på hvor ferden til slutt ender, og her må man dessverre si at litt for mange har nettopp gjort det vel bekvemt for seg selv så langt ved bare å ligge og slumre i baksetet i denne saken.

Hovedpremissen for alle K1 Vest sporvariantene er at det bygges eller opprettholdes en betydelig fysisk barriere mellom Hamar by og Mjøsa, enten i form av dagens spor, en ny dominerende bro i innsjøen eller i form av en over seks meter høy kulvertvegg kombinert med en høyhusbebyggelse som helt stenger inne og skygger for resten av byen bak.

Et videre premiss her er at alle som ønsker å ta toget fra Hamar stasjon skal tvinges inn i bykjernen, med all den ekstra trafikken, støyen og forurensningen dette da medfører ettersom innbyggertallet i stor-Hamar bare fortsetter å vokse. Det er derfor komplett uforståelig at nettopp «en god byplanlegging» skal være hovedargumentet til JBV her for alle disse løsningsvariantene under K1 Vest.

Jernbaneverket har i sine analyser heller ikke kartlagt hvor de som benytter toget fra og til Hamar faktisk bor. Det er nemlig ikke slik at majoriteten av de som benytter toget i fra/til Hamar i dag eller i fremtiden bor innenfor 600 meter fra dagens stasjonen, det er det kun en liten andel som gjør. Majoriteten som bruker toget allerede i dag må først reise til stasjonen og trenger da også parkeringsplasser her - og denne andelen kommer bare til å øke i takt med at Hamar by vokser.

JBV har heller ikke tatt med i analysene sine at befolkningsstrukturen i stor-Hamar kommer til å bli en helt annen allerede om 20 år og at hele regionen kommer i denne perioden til å vokse sterkt – og da mest øst for E6. En stasjon ved Vikingskipet er faktisk det som er mest hensiktsmessig bare om noen få år.

Alle løsningsvariantene under K1 Vest er ille når de engang er blitt realisert, men før man kommer så langt skal den jo bygges. Og her spørsmålet om man virkelig ønsker å ha en gigantisk byggeplass, slik som det har vært nedover mot Minnesund de siste årene, og det midt i strandsonen rett foran Hamar sentrum? I så fall blir det ikke mye pent å se på i her de neste 10 årene – og støvete og skittent blir det garantert óg.

K3 Øst er derimot grunnlaget for et åpnere, renere, triveligere, grønnere og mer moderne Hamar sentrum for de neste 150 årene – også i byggeperioden – som en god og tidløs byplanlegging skal være!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke