Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Opplæring: En velkomstklasse for nyankomne på Prestrud skole for noen år siden.Foto: Trond Lillebo
 
Hamar-skolens opplæring av nyankomne
Rådmannen i Hamar foreslår å legge ned velkomstklassene for nyankomne elever. Det betyr i så fall at kommunen forlater en modell som har vært satset på siden 2003.

Som forskere innenfor det flerspråklige og flerkulturelle feltet, er vi opptatt av at nyankomne elever skal ha et best mulig opplæringstilbud. Forskningen viser at dette kan skje på flere måter. Det vesentlige er at elevene får grunnleggende norskopplæring etter §2.8 i Opplæringsloven og sikres et opplæringstilbud som er tilpasset den enkeltes språklige og faglige forutsetninger. Har kommunen nå en plan for hvordan dette skal foregå på en forsvarlig måte på nærskolene?

Nyankomne elever er en sammensatt gruppe med svært ulike forutsetninger. Elevene har forskjellig sosial og faglig bakgrunn. De har kommet til Norge i ulike alder og av ulike årsaker. Noen har kommet alene. Mange har flyktet fra en usikker situasjon i hjemlandet. I større grad enn tidligere har elevene traumer og trenger daglig rom for å bearbeide dramatiske opplevelser.

Spriket i faglige og sosiale behov i denne elevgruppa krever høy lærerkompetanse, noe Hamar-skolen har bygd opp gjennom flere år, blant annet i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Det krever også en skoleledelse som ser elevenes behov og tilrettelegger for fleksible løsninger, og som prioriterer kompetanseheving blant de ansatte. For elever med traumer er det også ekstra viktig med høy voksentetthet og tett oppfølging.

Hvordan skal nå denne kompetansen bygges opp fram til 2019 ved en eventuell nedleggelse av mottaksklassene? Hvordan skal opplæringen i grunnleggende norsk skje i praksis? Skal de nyankomne elevene få opplæring i egne grupper med lærere i grunnleggende norsk på hvert trinn? Å møte behovene til nyankomne elever på en inkluderende og faglig forsvarlig måte, krever ressurser. Forslaget om å legge ned velkomstklassene er ikke faglig forsvarlig uten å komme med gjennomarbeidede alternativer.

Hamar er i dag blant landets beste skolekommuner. Denne utviklingen er et resultat av et målrettet og systematisk arbeid på mange områder. Det tilsier også at nyankomne elever må få det beste opplæringstilbudet som er tilgjengelig. Da må kommunen ha en plan for alternative modeller.

Som en ressurssterk, men også sårbar elevgruppe, trenger de nyankomne elevene ledere, politikere og andre som taler deres sak. Vi som lærerutdannere, er opptatt av at Hamar skal ha en god skole for alle elever. Innenfor dagens modell opplever de nyankomne å bli sett og hørt, og de får en trygg start og ramme for skolegangen sin. Vi etterlyser derfor et gjennomarbeidet alternativ når ambisjonen skal være å forbedre opplæringstilbudet for nyankomne.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke