17. sep
 
Hamar spilt sjakk matt av Jernbaneverket
Målet er å åpne det nye dobbeltsporet til Hamar i 2024. Det er beregnet seks års byggetid.

Publisert: 01.aug.2016 04:01
Oppdatert: 01.aug.2016 09:35

For å kunne motta statsmidler til utbyggingen, må prosjektet komme inn i NTPs første periode (2018-2021). Formalkravet her er et planvedtak senest i løpet av 2016. JBV aksepterer kun alternativ Vest. Hvis Hamar kommune vedtar andre alternativer, vil JBV legge inn innsigelse og et mulig planvedtak kan skyves flere måneder eller, i verste fall, år ut i tid. Ved å kun akseptere alternativ Vest har JBV i realiteten spilt Hamar kommune sjakk matt.

LES OGSÅ: Dobbeltspor en mulighet vi må utnytte

I følge JBVs analyser scorer alt.ernativ Øst best både på prissatte og ikke prissatte konsekvenser. Til tross for dette, kan ikke alternativet aksepteres av JBV, hovedsakelig begrunnet i følgende tre forhold:

1. Manglende direkte godsspor fra nord til øst.

2. Stor avstand til eksisterende sentrumsfunksjoner i Hamar.

3. Lengre reisetid til Hamar stasjon og dermed totalt sett lengre reisetid for kundene.

Mine kommentarer til dette er:

1: Siden det er avgjørende for JBV at det anlegges et direktespor fra nord til øst, burde de lagt dette inn i alternativet. Så ville dette blitt realitetsvurdert, bl.a. med tanke på Ramsar-området og landbruk, i konsekvensanalysen og av høringsinstansene.

2: På kort sikt er dette riktig, men hvor stor betydning dette har i et 100-års perspektiv er jeg usikker på. Selv bor jeg nede ved Domkirkeodden. Naboen bor i barndomshjemmet sitt. Når faren hans bygde huset på 50-tallet, spurte folk hvordan han kunne finne på å bygge så langt ut på landet. I dag er det jo relativt urbant her på Domkirkeodden. Jeg tror ikke det er kritisk for Hamar om stasjonen havner «helt ute» ved Vikingskipet.

Vedrørende byutvikling kan man for øvrig stille spørsmålstegn ved om potensialet ved å få frigjort strandsonen foran sentrum er tillagt tilstrekkelig vekt, sett i forhold til den «spalteplassen» en mindre sentral stasjonsplassering (Vikingskipet) har fått i JBVs utredninger.

3: Nedslagsfeltet til Hamar stasjon er relativt stort. Det grenser mot nedslagsfeltene til henholdsvis Brumunddal og Stange stasjoner. Å flytte stasjonen fører til lengre vei for noen, men også kortere vei for andre. For å kunne få en oversikt over det totale regnestykket her må det gjennomføres en trafikkanalyse. Er dette utført som grunnlag for JBVs påstand?

Jeg tror at alternativ Vest kan bli en akseptabel løsning for Hamar, men det er flere forhold jeg stusser på i JBVs utredninger. På grunn av begrensninger i HAs spalteplass for leserinnlegg, får jeg ikke anledning til å ta det i dette avisinnlegget, men jeg kommenterer både alternativ Vest og Midt på Rønnes Rådgivnings facebook-side..

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke