hacklink
18. sep
JERNBANESPOR I HAMAR: Hva ville Rolf Jacobsen ha sagt.FOTO: ASBJØRN RISBAKKEN
 
Hamar stasjon, dobbeltspor og framtida
Hva ville Rolf Jacobsen ha sagt om Jernbaneverkets ulike forslag til planprogram for dobbeltspor gjennom Hamar-regionen? Aller mest gjennom Hamar by?

0
Publisert: 27.apr.2015 04:00
Oppdatert: 27.apr.2015 07:01

MENINGER

Dikteren i Skappels gate 2 med alle sine lange antenner var jo kjent for i dikt etter dikt å ligge tiår foran det som skulle komme til å skje. Bare ta diktet «Mørk saga» (Prolog til oljealderen) fra diktsamlinga Hemmelig liv (1954). Vedr. jernbanen lyttet han til skinnegangen omtrent som han lyttet til et grasstrå. Vi får selvsagt aldri vite hva han ville ha ment om H1, H2 til H5. Og noen av oss som har latt godlyden av et tog dunke gjennom oss nesten et helt liv, vet snart ikke lenger hva vi skal mene. Vi befinner oss omtrent der Geir Vestad skrev i HA fredag 10.april: «Mens vi venter på framtida.»

Jeg er en av alle dem som tar toget. Jeg er en av dem som er glad i Hamar stasjon. Jeg er en av dem som vil at den framtidige stasjonen skal ligge over jorda. Er det så umulig å utvikle den gamle ærverdige stasjonen med tilleggende områder da? Klart at en gatestubb eller flere, et fredet område eller flere, må gi tapt under denne prosessen. Jeg tenker ikke økonomisk dyr eller billig løsning for den framtidige jernbanen. Bare tenk på Lærdalstunnelen innen vegnettet, Hva kostet ikke den? Dette som et apropos til å legge dobbeltsporet i tunnel under deler av Hamar by. Blir det til slutt et vedtak om hvor dobbeltsporet skal gå, viser vel tidligere erfaringer i rike Norge at sånne utviklingspassasjer i infrastrukturen ordner seg på et vis.

Jeg tenker framtidige Hamar stasjon over jorda. Og traseen for dobbeltsporet videre nordover cirka der skinnegangen ligger nå. Er viljen til stede for å finne balansen mellom harde facts og myke verdier forbi dikterboligen i Skappels gate 2 og et grønt Koigen, vil jeg tro at dette går bra. Lite av jernbanens framtid i Hamar skal under jorda. Jernbanebyen Hamar skal fortsette over jorda, stasjonsbygningene utvikles med tanke på mange tiårs bruk, ja, med tanke på hundre års bruk, inn i framtida.

At Hamar stasjon kan få nasjonale signalbygg på linje med Vikingskipet, bygg som forteller ei 125-130 år gammel historie, bygg som tilfredsstiller framtidig bruk og som bylandskapet trenger dersom Hamar skal komme ut av denne utviklingspassasjen med en respekt for seg sjøl i behold.

Når det gjelder lyden av tog som skal skru opp farten langs dobbeltsporet gjennom byen vår: Rolf Jacobsen skrev i diktet «Autobahn» (fra diktsamlinga Pusteøvelse, 1975) om «Asfaltbåndets svarte lærpisk». Nye E6 langs Mjøsa kan vel antydes her. Dersom framtidas tog skal kalles noe i retning av lyntog, blir det vel nærliggende å kalle denne lyden for lynpisken. Er viljen til stede for å dempe eller støyfjerne denne lynpisken, tror jeg det fins løsninger. Det er ikke der problemet ligger. Og vi som har latt godlyden av tog dunke gjennom oss nesten et helt liv, må finne oss i at

vogn efter vogn

åtte boggier i natt og snefaner mellom koblingene

friske fra Fokkstumyrene og Hjerkinnhø

for alltid er borte. Men jeg veit tydeligvis hva jeg mest mener etter det jeg nå har skrevet. Jeg har ikke tenkt å gå under jorda.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke