hacklink
17. sep
31. oktober 2013: Jernbanedirektør Elisabeth Enger åpnet ny jernbanetrase fra Minnesund og ca en kilometer nordover, og uttalte seg til HA om bygging videre nordover.Foto: Trond lillebo
 
Hamar vedtok å utsette dobbeltsporet
Nå vet vi fra ny Nasjonal transportplan at dobbeltsporet på ubestemt tid ender i Stange.

Publisert: 06.apr.2017 14:20
Oppdatert: 06.apr.2017 14:33

Det var også i virkeligheten hva flertallet i Hamar kommunestyre ba om da det 21. desember vedtok trase øst, som ikke er ferdig utredet, og som Bane Nor, Fylkesmannen, Statens vegvesen og fylkestinget ikke vil ha.

Advarslene om hva som ville skje hvis Hamar valgte en annen trase enn hva Bane Nor (Jernbaneverket) vil ha, kom tidlig og var klokkeklare. Allerede 31. oktober i 2013 sa jernbanedirektør Elisabeth Enger i HA at Jernbaneverket jobbet ut fra at dobbeltsporet skulle legges til Hamar i 2024, hvis verket og kommunen ble enige om trase.

18. mars i 2014 opplyste kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Jernbaneverket i HA at dersom Hamar stasjon flyttes, bygges dobbeltsporet trolig ikke fram til byen. Da stopper det sør for Hamar.

27. august 2015 meldte HA at planleggingsleder Sverre Setvik på et møte i Hamar dagen før sa at om trase øst eller midt ble valgt, må Jernbaneverket bygge bare fram til Åkersvika. Få dager senere sendte verket ut ei melding om at uansett trase, ville det ikke legge sporet til Hamar.

Tidspunktet for meldinga fra Jernbaneverket var høyst trolig ikke tilfeldig. Den kom få dager etter at Einar Busterud og By- og bygdelista erklærte at de ville vrake trase vest. Det gjorde de til tross for at de i valgprogrammet lovte velgerne å vente med å ta standpunkt til etter utredningen om traseer forelå. Det gjorde den ikke før sommeren 2016

Utspillet fra Busterud og BBL åpenbarte en fare for at et flertall i kommunestyret ville si nei til trase vest. Da hadde nemlig Venstre alt gått mot traseen. Partiet stemte til og med mot å utrede alternativet. Senere sa også Høyre nei til trase vest.

Denne motstanden mot en trase som ingen da visste hva blir, førte åpenbart til at Jernbaneverket 29. februar 2016 i forslaget til ny Nasjonal transportplan (NTP) gikk inn for la dobbeltsporet ende sør for Åkersvika i 2024. Planleggingsleder Setvik sa kort tid etter i intervju med både NRK og nettstedet dobbeltsporsnarest.no at Ottestad stasjon er den beste plassen for det.

Ingen må bli forbauset over at regjeringa etter striden mellom Hamar og Bane Nor lar sporet ende i Stange. -Om sporet foreløpig ender sør for Åkersvika, er verken dramatisk eller unaturlig sett i lys av at vi har hatt en lang og opprivende trasedebatt her, sa stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen (Frp) nylig til nettstedet dobbeltsporsnarest.no

Regjeringas forslag i NTP 2018-2029 om å la sporet ende i Stange, er som det Jernbaneverket foreslo i fjor, men det er et tilbakeslag i forhold til NTP 2014-2023. Der står det at sporet skal legges helt til Hamar i 2024.

Vi vet fra andre steder at midlertidige løsninger lett blir veldig langvarige. Gardermobanen ble i 1998 åpnet med enkeltspor fra Venjar til Eidsvoll. Ifølge ny NTP får parsellen dobbeltspor i 2024. Verre er det med Moss, som lenge var i konflikt med Jernbaneverket. Der blir dobbeltsporet og ny stasjon nær 30 år forsinket.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke