16. sep
BYUTVIKLING: Erlilng Dokk Holm i sentrum for debatten på denne sida..Foto: Eli J. Haugen
 
Hamar vil ikke bli en taperby
Byplanlegger og statsviter Erling Dokk Holm har fattet interesse for jernbanens føring gjennom Hamar.

Publisert: 01.feb.2017 19:57
Oppdatert: 01.feb.2017 20:20

Meninger

Han har skrevet en lang kronikk i Dagens Næringsliv 28. januar. Han skriver at Hamar vil bli «marginalisert» hvis jernbanestasjonen blir flyttet til Vikingskipet i henhold til kommunestyrets vedtak. Kronikken er slått stort opp i HA 30. januar med overskriften «Mener Hamar blir en taperby».

Bane Nor aksepterer som kjent, bare alternativ Vest med stasjonen der den ligger i dag, og har fremmet innsigelse mot alternativ Øst. Dokk Holm hevder også at dagens stasjonslokalisering er det eneste riktige for en by som Hamar. «Det representerer en robust strategi som kan utløse privat kapital og store byggeprosjekter. Både boliger og kontorer kan bygges nært stasjonen, og man kan utvikle nye arbeidsplasser. Dette er helt etter læreboken i byutvikling», mener Dokk Holm.

Det mener Bane Nor også; de har nok brukt samme lærebok. Men læreboken er foreldet. Forutsetningene for byvekst har endret seg. Postulatet om «arbeidskraftens mobilitet» og «evig økonomisk vekst» gjelder ikke lenger. Vi må over på en mer miljøvennlig livsførsel. Samfunnet må innrettes slik at transportbehovet blir mindre.

Det er flere gode byplanleggere som advarer mot alternativ Vest. Arkitekt Peter Butenschøn mener at nærheten til Mjøsa er viktigere enn sentrumsnær stasjon, og Riksantikvaren mener Bane Nor har lagt altfor stor vekt på jernbanens premisser og har fremmet innsigelse mot alternativ Vest. Gehl Arkitekter mener at Hamars nærhet til Mjøsa er byens største «herlighetsværdi».

Avgjørelsen ligger nå hos Kommunaldepartementet, og det er grunn til å frykte det verste. Det er departementet som har lagt føringene om sentrumsnær jernbanestasjon og «knutepunktutvikling» – i henhold til den samme læreboken. De har ikke forstått at dette grepet gjelder for landets største byer. Hamar er på 20. plass i størrelse og er å regne som en nokså liten by, og byen er uten trafikkavviklingsproblemer. Hamar vil heller ikke vokse nevneverdig. Det er Oslo og kommunene sør for Eidsvoll og på begge sider av Oslofjorden som vil vokse.

Kommunaldepartementet må velge mellom alternativ Øst med ny stasjon ved Vikingskipet eller alternativ Vest med dagens jernbanestasjon og sporet på bru over Hamarbukta. Men uansett hvilket alternativ departementet velger, så er det ikke gitt at det følger penger med avgjørelsen. Resultatet kan bli at vi får en stadfestet kommunedelplan uten utsikter til bevilgning til å bygge gjennom Hamar i nær fremtid. Hvordan vil kommunen takle det? Jeg har i tidligere leserinnlegg i HA beskrevet hvordan vi bør innrette oss i en slik situasjon. (26.11.2016; 20.1.2017 og 28.1.2017.)

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke