hacklink
buy instagram followers
18. sep
UMULIG: Det er ikke mulig å få en effektiv dobbeltsporet jernbane gjennom Stange og Ringsaker uten at det går med dyrket mark. Foto: Rolf Berntsen
 
Hamars ansvar for jord-vern jernbanesaken
Jordvernalliansen i Hedmark, sier ja til dobbeltsporet jernbane på Hedmarken, men er opptatt av at jordvern må være et viktig premiss i planleggingen.

Publisert: 20.des.2016 08:00
Oppdatert: 20.des.2016 08:00

Hedmark Bondelag

Naturvernforbundet

Natur og Ungdom

Arbeidsutvalget i Jordvern-

alliansen i Hedmark

Trasévalg er derfor svært viktig for å bevare mest mulig dyrket mark. Vi er naturlig nok opptatt av å ta vare på matjordressursene våre, ikke først og fremst for bondens skyld, men for at vi fortsatt skal kunne produsere mat til egen befolkning i Norge. Kun 3 prosent av landarealene i Norge er dyrket mark som kan brukes til matproduksjon. Når vi så vet at det tar ca. 1.000 år å danne et ti centimeters lag med matjord, vil det i praksis si at jordsmonnet er en ikke-fornybar ressurs.

Når Jernbaneverket skal planlegge nye jernbanespor, har de en rekke nasjonale føringer som de må ta hensyn til. En av disse føringene er hensynet til jordvern. Stortinget skjerpet for et år siden inn det nasjonale målet for årlig nedbygging av matjord, fra dagens maks 6.000 dekar til 4.000 dekar. Dette må også få betydning i denne type utbyggingssaker.

Det er ikke mulig å få en effektiv dobbeltsporet jernbane gjennom Stange og Ringsaker uten at det går med dyrket mark. Her gjelder det altså først og fremst å få gode løsninger for traseen. Gammel trasé må tilbakeføres til jordbruk, og det midlertidige beslaget må bli så lite som mulig. Jordvernalliansen er derfor tilfreds med at Jernbaneverket i sine reviderte planer, nå ser ut til å unngå omlegging av Brenneribekken i Stange, samt foreslår en kulvert i Ottestad.

I Hamar har politikerne et reelt valg om å unngå beslag av matjord. Jordvernalliansen mener at det påhviler Hamars politikere et særlig ansvar i denne saken. Siden store arealer blir beslaglagt i nabokommunene, tilsier dette at Hamar må velge en annen trasé enn det østlige alternativet!

Østtraseen vil varig beslaglegge ca. 45 dekar matjord på Børstad/Tommelstad. I tillegg vil ca. 125 dekar bli midlertidig beslaglagt i anleggsperioden. Vi frykter videre at de ca. 200 dekar med matjord mellom ny jernbane og dagens bybebyggelse vil ligge svært utsatt til for framtidig omdisponering til nærings- eller boligformål.

Vi er glad for at flere aktører i jernbanedebatten legger vekt på jordvern i sin argumentasjon.

Jordvernalliansen håper at denne støtten til jordvern også viser seg ved senere anledninger, hvis de bynære landbruksarealene kommer under press for boligbygging!

Jordvernalliansen i Hedmark appellerer til Hamars politikere, om å velge en trasé som ikke ødelegger siste rest av det bynære landbruket i Hamar. Vi er redd for at ny jernbane i østlig trasé vil bety slutten for gardsdrifta på Børstad og Tommelstad. Disse jordene er noe av Hedmarkens beste matjord, som MÅ brukes til matproduksjon til egen befolkning, også i framtida!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke