hacklink
buy instagram followers
18. sep
 
Hamars Berlin-mur

0
Publisert: 21.sep.2016 04:00
Oppdatert: 21.sep.2016 06:50

Hva skal til for å skape en levende by, der innbyggernes behov ivaretas og funksjonalitet og trivsel forenes? Byutvikling kan være komplisert, men i noen tilfeller er det også såre enkelt.

Noen prinsipper for byutvikling er universelle, og kan ikke overses uten store skadevirkninger. Helt sentralt er nærhet til vann. Se på kartet hvor byer ligger, uansett del av verden. Med få unntak har de vokst frem rundt elver, sjøer og langs kysten. Tenk på hvor du selv ønsker å dra som turist. Facebook er hver sommer full av folk som sitter og koser seg mens de ser sola gå ned i sjøen hvor de enn er.

I perioder har bybefolkningens adgang til vann og sjø vært hindret av industrianlegg, som gjerne har vært plassert slik grunnet nødvendigheter som dypvannskai, elveløp og lignende. I dag blir slike stengte industrianlegg åpnet opp og konvertert til andre formål i by etter by. Som et bevisst og kraftfullt grep i byutviklingen blir dermed brygger og strandpromenader igjen åpnet opp for byens befolkning.

Et aktuelt eksempel er Drammen, der nettopp en systematisk gjenvunnet tilgang til elva har blitt selve motoren i en svært vellykket byutvikling. Som program for vår tids mest sentrale byutvikling i Oslo har man lansert begrepet «fjordbyen», som blant annet betyr en åpning, opprusting og tilgjengeliggjøring av hele havnepromenaden fra Filipstad, via Tjuvholmen, Aker Brygge, Vippetangen, Operaen/Bjørvika og helt ut til byens nye sjøbad på Sørenga.

Disse to byene er ferske norske eksempler i en massiv, internasjonal trend: en bevisstgjøring på hvor viktig og verdifullt det er for en by med en åpen, uhindret tilgang til vann og sjø. I by etter by er nettopp gjenopprettingen av utsikten og tilgangen til vann blitt det sentrale i en dynamisk byutvikling og har skapt mange av de mest attraktive områdene i disse byene.

I dette bildet er det nærmest ubegripelig å være vitne til hvordan spillet om Hamars fremtidige togtrasé folder seg ut. På Hamar sitter det altså politikere som går i stikk motsatt retning og på fullt alvor argumenterer for hvor bra det vil bli å få reist en «Berlin-mur» mellom byens sentrum og vannet i form av en seks og en halv meter høy togkulvert.

En ting er sikkert: her er det folk som ikke er redde for å gå på tvers av det meste vi i 2016 har lært om byutvikling.

Utflyttet Hamar-gutt med hjemlengsel

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke