Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Illustrasjon: Chiara@claylab.no og Google Maps
 
Hamars innestengte sentrum
Jernbane: Hamar må satse på å bygge ut byens mest attraktive områder, eller miste muligheten til å bli en av landets mest attraktive og spennende byer, skriver Øystein Krogsrud, som er rådgiver analyse og kommunikasjon.

0
Publisert: 07.sep.2016 04:00
Oppdatert: 07.sep.2016 12:19

Det pågår en debatt om hvorvidt en jernbanestasjon på Vikingskipet vil true dagens sentrum. Man ser imidlertid bort fra at Hamars sentrale tyngdepunkt vil forskyves til Espern og Tjuvholmen, som Jernbaneverket vil stenge inne med jernbanelinjer.

Ifølge grunneier Smedvig Eiendoms hjemmeside skal det bygges rundt 250.000 kvadratmeter i det selskapet kaller Espern Bydel. På telefon bekreftes det at antall kvadratmeter er fra og med Espern til og med Tjuvholmen. Planene er forankret i gjeldende kommuneplan, opplyser Smedvig.

250.000 kvadratmeter tilsvarer størsteparten av Aker Brygge og halve Tjuvholmen i Oslo, som er lagt inn på henholdsvis Espern og Tjuvholmen i illustrasjonen. Ta en titt og gjør en vurdering av om det er en jernbanestasjon ved Vikingskipet som truer dagens sentrum, eller om det er de nye bydelene Espern og Tjuvholmen.

Arkitekturen og fordelingen av kvadratmeter blir selvfølgelig annerledes på Espern og Tjuvholmen, men illustrasjonen gir et grovt bilde av hva vi har i vente. Halvparten av Tjuvholmen er rundt 65.000 kvadratmeter, og hele Aker Brygge er 260.000 kvadratmeter, og er derfor delvis beskåret i illustrasjonen.

Det dummeste vi kan gjøre er å være mot utbyggingen på Espern og Tjuvholmen. For det første fordi den i hovedsak allerede er godkjent gjennom kommuneplanen. Men viktigst er det at Hamar må satse på å bygge ut byens mest attraktive områder, eller miste muligheten til å bli en av landets mest attraktive og spennende byer. Da må vi akseptere at dagens sentrum i hovedsak blir utkonkurrert av nyere og mer attraktive områder på Espern og Tjuvholmen.

Hovedgata i Hamar sentrum har allerede forskjøvet seg fra gågata, som mangler kontakt med Mjøsa, til Strandgata, som har fin utsikt til Mjøsa. Her utgjør Mjøsa tyngdekraften, og den verken kan eller bør stoppes. Tilsvarende er Oslos sentrale tyngdepunkt i bevegelse mot sjøen med en utvikling i strandsonen fra Sørenga til Filipstad. Her vil jeg gjerne få dele et sitat fra en samtale med Norges ledende næringsmegler, styreformann Roar Sandnes i Akershus Eiendom.

_ I forbindelse med InterCity-utbyggingen er det flere byer som prøver å skape forståelse for et ønske om at jernbanelinjer ikke bør skille sentrum fra sjøen. Eksempelvis er arkitekt Niels Torp engasjert til å illustrere hvordan en større by i Vestfold kan se ut om 50 år uten en jernbane som skjærer av havneområdet fra byen. Vi ser i Oslo at det sentrale tyngdepunktet gradvis forskyves mot sjøen, etter at strandsonen ble åpnet mot byen. Vi som har jobbet med eiendom hele livet kjenner godt til sjøens betydning for et levende bymiljø. Det skal svært spesielle forhold til for at det skal begrunne å dele av en strandsone med jernbanelinjer, og det gjelder spesielt hvis det finnes andre alternativer som er billigere, sier Sandnes.

For Espern og Tjuvholmen isolert kan også dagens jernbanestasjon fungere godt. Det gjelder også fremtidige beboere og arbeidsplasser. Det vil minne om det man på engelsk kaller et «gated community», et område med kontrollert adgang. Det blir selvfølgelig adkomstveier for både biler, sykler og gående.

Det blir like selvfølgelig noe helt annet om den bakenforliggende delen av byen har en gjennomgående åpen tilgang til både Espern og Tjuvholmen. Ingen ville ha funnet på å bygge en kilometer lang sammenhengende leilighetsblokk. Det ville blitt ansett som galskap, men å dele av med en kilometer jernbanelinjer anses blant mange som fornuftig.

For byen som helhet vil en deling med jernbanelinjer skape et skille på flere måter. Vi vil få en ny bydel som vil utgjøre Hamars nye tyngdepunkt, med beboere og arbeidsplasser med i hovedsak høye inntekter og lang høyere utdanning. For byen bak med mer gjennomsnittlige inntekter og utdanning vil bydelen framstå som ganske avstengt og isolert. Det ville forundre meg om Hamar Arbeiderparti skulle ønske å isolere de beste områdene i byen til fordel for en privilegert gruppe.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke