17. sep
Stupetårn i solnedgang: Snudd fra en nasjonal flause til en solid attraksjon.Foto: Trond Lillebo
 
Hamars skjebnehøst?
Byutvikling: Det er ikke nødvendigvis valget av jernbanetrase som avgjør byens skjebne, skriver Øyvind Olav Lodten.

Publisert: 28.jul.2017 10:44
Oppdatert: 28.jul.2017 12:01

Det nærmer seg angivelig en avgjørelse om jernbanetrase gjennom Hamar. Jeg var engasjert i starten og har nå og da sklidd utpå debatten igjen på ulike forum på Facebook.

Min eneste intensjon har hele tiden vært at jernbanen må ligge i sentrum. Men nå er jeg så lei hele debatten at jeg kjenner at det eneste jeg vil er at dobbeltsporet jernbane kommer til Hamar i min levetid. Så enkelt later jeg som at det er for tiden.

Er dobbeltsporets trase forseglingen av Hamars videre skjebne? Noen mener at det ene eller andre alternativet er drepen for byen. Noen påstår endog at Mjøsa nærmest er Hamars eneste kvalitet og vil bevare eller styrke dette for enhver pris. Jeg har til gode å se et forslag som fjerner Mjøsa fra kartet. Hvordan byen forholder seg til vannet og jernbanen er en annen sak og der finnes uansett en rekke muligheter. Åttemetersplanet kunne vært mer attraktivt også med dagens trase.

Uansett trase tenker jeg at tiden er inne for å engasjere seg litt igjen. Jeg mener nemlig at Hamar har så mange gode kvaliteter at vi fortsatt kan vokse og utvikle den innlandshovedstaden som vi har bestemt at vi er, og som man forsto at Hamar hadde forutsetning for å være allerede i middelalderen.

Dersom 6.000 mennesker bestemmer seg for at trase vest ødelegger byen, er sjansen tilstede for at trase vest gjør nettopp det. Ikke nødvendigvis på grunn av jernbanen, men på grunn av holdningen. Det samme gjelder dersom forkjempere for vest snakker ned sin egen by ved valg av korridor øst. Også da kan vi risikere at byen taper.

Tiden er inne for å fokusere på Hamars kvaliteter uavhengig av trasevalg. I tillegg håper jeg at alle krefter, øst eller vest, kan bidra i den videre debatten om byens utvikling. Dersom vi kan mobilisere en brøkdel av energien på å gjøre det beste ut av øst eller vest, som vi ellers har brukt på å male fanden på vegger i alle himmelretninger, har Hamar de aller beste forutsetninger for videre vekst og positiv utvikling.

Da trenger vi ikke lenger forsøke å irritere naboene på Lillehammer og Gjøvik med begrepet Innlandshovedstaden. Vi bare er det vi er og konsentrerer om å være nettopp det så godt som mulig.

For Hamar trenger ikke jernbanetraseen være et skjebnevalg. Vi kan bidra til å svekke alle byens kvaliteter ved ensidig å fokusere negativt, men dette er ikke særlig oppbyggelig. Selv et ganske enkelt og veldig dyrt stupetårn har vi klart å snu fra en nasjonal flause til en solid attraksjon.

Jeg håper alle jernbaneinteresserte fortsatt engasjerer seg for byen, selv om vi kanskje ikke får det helt som vi vil? Da må vi bidra til å få frem de gode løsningene for at ting kan bli litt bedre, til tross for – eller på grunn av. Når traseen endelig er valgt begynner utviklingen av de gode løsningene. De som gjør at byen fungerer.

Hamar trenger arbeidsplasser. Deretter trenger vi folk, så trenger vi et godt tilbud av kultur, handel og kommunikasjon. Og ikke minst trenger vi byrom som alle disse menneskene ønsker å arbeide, oppleve og bo i.

Alt dette kan vi klare med stort engasjement fra folk flest – øst eller vest. Hamar blir best!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke