Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
MJØSKANTEN: Sykkeltur mellom Hamar og Brumunddal med Mjøsa på ene siden og Odden på den andre.
Foto: Trond Lillebo
 
Hamars utrolige og fantastiske muligheter
Jeg ønsker at Hamar skal bli den av mjøsbyene med direkte kontakt med sjøen med alle de mulighetene det gir.

Publisert: 20.jul.2016 04:00
Oppdatert: 20.jul.2016 09:43

Mitt fokus i denne diskusjonen er den fantastiske sjansen vi nå har til å gjøre Hamar enda mer unik og attraktiv – mulighetene som ligger i å åpne byen mot Mjøsa er uendelige. Hamars ubestridte «hærlighet» som Gehl arkitekter formulerer det - er og bør forbli vår beliggenhet rundt Hamarbukta.

Les også: Slik mener de kulverten kan utvikle Hamar

Den kan og skal ikke ofres for bru og/eller kulvert. Tvert imot - byer verden over søker kontakt med vann der det er mulig, om det er sjø eller elv. Gamle havneområder forandres til bynære perler for folk som bor i, reiser til, jobber og oppholder seg. Vi vil fortette og optimalisere byene, da trenger vi luft og grønne lunger som tilgang til vann og parker gir oss. Bilfrie byer er på full fart inn. Vi vil ha urbane byer hvor vi kan være, bruke, hygge oss, jobbe, sitte på kafe. Dette er kvaliteter som gjør at vi søker inn til byene – ikke farer gjennom dem.

Tiden er forbi da stasjonen var midtpunkt og byens hjerte både for informasjon, treffpunkt og selvfølgelig reise. Moderne jernbanestasjoner i 2016 skal være effektive og funksjonelle som passerer gjennom på vei til by, jobb, opplevelser. Stasjonen er ikke et oppholdssted. De fleste av oss kjøper ikke engang billetten der. Og jeg gjentar – hva tilsier at det plutselig skal boble over med handlene, bybrukere, butikker ved to spor ved nåværende stasjon når det ikke er slik i dag?

I tillegg vil JBV ha pendlerne til Stange. Og muligheter – hva kan vi ikke gjøre om den flotte bygningen aktivt brukes til noe mer en enn Narvesenskiosk? Og den gamle stasjonsbygningen er bare et lite hopp fra Lillemjøsa – muligheter igjen. Og hvorfor har vi ennå ikke sett illustrasjoner fra JBV hvordan blikket mot Mjøsa blir over kaffekoppen på «tante Gerda» eller «Larsen»? Hva er det de ikke vil vise oss?

Og hvordan ser fremtidens byer ut? Skal storhandelen skje i kjøpesentre og vi som er mer fagbasert forbli i bykjernen – med kafeer og kultur og lek og båt rundt oss? Igjen – bilfrie byer hvor parken, båthavna, kafeen, småbutikker, stemning er det som tiltrekker de fleste av oss, hjemme eller ut i verden.

Og når vi i tillegg kan sykle fra Brumunddal til Hamar med Mjøsa på den ene siden og vekslende jorder, Furuberget, Odden, Stupetårnet, Koigen og en åpen Strandgate, basarene og Stortorget på den andre siden. Finnes det flottere? Vi må ikke la en jernbane ødelegge dette når traseen kan løses mye smartere.

Jeg oppfordrer alle, uansett mening, å bruke muligheten til å uttale seg formelt om Hamars viktigste valg på 100 år og for de neste 150 år. Dette kan gjøres ved å sende inn høringsuttalelse innen 15. september til: postmottak@jernbaneverket.no eller postmottak@jbv.no, eller Jernbaneverket, postboks 4350, 2308 Hamar. Det er nå vi kan og bør bruke stemmen vår.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke