16. sep
Illustrasjon: Jernbane foran Mjøsa.Illustrasjon: Stein Brohjem
 
Har Bane NOR holdt Hamar for narr?
Fra første stund sto det klart at Jernbaneverket/Bane NOR sammen med Hamar kommune hadde bestemt seg for en vestlig løsning i Hamar.

Publisert: 24.jul.2017 13:24
Oppdatert: 24.jul.2017 13:26

Allerede i 2003 ble det vedtatt en strandsoneplan som innebar at jernbanen skulle gå videre fra dagens stasjonsområde, over Hamarbukta i bro, og videre nordover. Ingen opphevelser fra politikerne, enstemmig vedtatt, kun et par røster markerte seg fra befolkningens side.

De frø som røstene sådde, begynte å spire og det folkelige engasjementet var vakt. Stadig økte mengdene av avisinnlegg og rundt 2011 begynte man å arrangere folkemøter, noe som også samme år ga startstøtet til vår folkeaksjon. På Gregers, Hotell Victoria, Hotell Scandic strømmet folket sammen for å høre om planene. Hamars befolkning brydde seg virkelig mye om byen sin.

Det ble utlyst idekonkurranser, hvor arkitekter, så vel nasjonale som internasjonale, kom med gode bud på byens fremtidige muligheter. Byens forhold til Mjøsa, utgjorde grunntonen. Mange midler ble satt av til å vise mulighetene, men det kunne virke som om det lå bestillinger fra JBV innbakt til arkitektfirmaene. Jernbanen skulle gå foran byen, både i bokstavelig og i overført forstand.

Ved folkemøtene ble det servert alt fra seriøse, vel gjennomtenkte ideer til nedlatende, latterliggjørende fantasier om «lys som strømmer i en bue under skinnegangene». Tilhørerne kunne lett komme i skvis mellom JBV/arkitektfirmaenes vinnende opptreden og deres meget varierende ideer. Gehls arkitekter kom dog best ut av det. Respekten for det genuine ved Hamar var tydelig hos dem.

De «demokratiske» prosessene fortsatte med stadige folkemøter, men fasiten skinte igjennom hver gang JBV/Bane NOR ytret seg. De hadde ikke firt en tomme. For å føre spott til skade, introdusertes ideen om å grave ned jernbanen, lage en vollgrav mellom byen og Mjøsa. JBV arrangerte møter, hvor folk fikk tre kvarter til å bringe innspill, men det var tydelig at planene var spikret. Møtene var meningsløse. Det hele hadde vært en kostbar skueprosess, ikke bare i kroner, men også medført sprekker i deres troverdighet. De er ute av takt med hva Hamars ønsker angår og har demonstrert en uanstendig sløsing med planleggingsmidlene.

Hele saksforløpet har allikevel gitt en gevinst av dimensjoner, idet de folkevalgte siden juni 2012 begynte å spille på lag med befolkningen. Dette utmyntet seg i et enstemmig flertall for den Østlige traseen 21. desember 2016.

Nå venter vi på at kommunalminister Jan Tore Sanner står opp for Hamars ønsker og velger ØST medio august. Samtidig bør det beskrevne forløpet gi anledning til en nærmere gransking av Bane NOR og deres metoder. Også Tønsberg og Moss er utsatt for disse, som til forveksling ligner de vi har erfart i Hamar. Det vil alle på alle måter være tjent med.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke