Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
TOPPIDRETT: Har Coop med sin sponsorvirksomhet mistet fokuset?
 
Har Coop-ledelsen mistet fokuset?
Når man tar fram medlemskortet sitt i Coop, står det på kortet, «litt ditt».

0
Publisert: 13.apr.2015 04:00
Oppdatert: 13.apr.2015 07:00

MENINGER

Det kan bety at medlemmene (forbrukerne) eier noe gjennom sine samvirkelag og derved borge for at medlemmene kan få varer til rimeligere priser enn konkurrentene?

Siden Coop Norge SA er bygget på samvirkeprinsippene, gjennom tidligere Norges Kooperative Landsforening, er det blitt landets største interesseorganisasjon for forbrukere. Formålet med denne interesseorganisasjonen, enkelt sagt, er å skaffe medlemmene gode varer og tjenester til konkurransedyktige priser og kvalitet. Et godt formål i dette samfunnet med hard konkurranse om kundene.

Men, det som er forunderlig, er at Coop, etter år med gode konkurransedyktige priser, nå snart er på høyden som den dyreste kjeden i Norge. Hva er det som har skjedd? I stedet for litt ditt, har det heller blitt mer mitt hos ledelsen, med tanke på strategi og videreutvikling, noe vi kanskje ser på oppkjøpet av Ica. Her er det medlemmene som får blø, når det egentlig er ledelsen som burde det.

For undertegnede ser det ut som ledelsen har mistet fokuset på dette og heller brukt tid og krefter på sponsorvirksomheten, noe vi erfarte ved avtalen med Petter Northug jr. Her prøver selskapet å overstyre Norges Skiforbund til rabalder, noe det ser ut til å fortsette. Her burde NSF satt foten ned med en gang. NSF har jo ellers andre gode utøvere som kan hevde seg, noe vi har sett ved VM i Falun.

Dette rimer ikke med at Coop skal være et flaggskip innen samfunnsansvar og samfunnsengasjement, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Hvis Coop skal være en god sponsor for idretten, må det komme det brede laget i samfunnet til gode, ikke til toppstjerner som har nok salt til maten. Her er det noen som har misforstått sin oppgave.

Er det derfor matvarene er blitt dyrere? Disse prisene blir kanskje høyere, nå som det også forhandles en avtale med en ny idrettsstjerne. Er det en gudedyrkelse på gang, når det bør være folkedyrkelse?

I stedet burde Coop Norge hjelpe breddeidretten, spesielt handicapidretten. Disse millionene som går til idrettsstjernene vil skape utrolig en ny og bedre hverdag og livsfunksjon for funksjonshemmede. Her kan Coop være en god samarbeidspartner med særidrettsforbundene og gi selskapet en bedre symbolvirkning.

Hva vil det bety for funksjonshemmede å få delta i Paralympics eller Deaflympics, på lik linje med vanlige friske utøvere i OL eller internasjonale mesterskap? Enormt mye. Ved å sponse denne idretten, vil Coop få en bedre symbolvirkning for sin virksomhet og høyere stjerne.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke