hacklink
18. sep
FEIL: Trien Klein og Hilde Tvedt Ryen (bildet) i styret i Utdanningsforbundet på HIPPT er kritiske til oppdeling av tjenesten.FOTO: Hanne Maren Torpen Hokstad
 
Hartvedt, vi mener du tar feil
Spesialundervisning: Hvem skal utrede barna dersom PPT avvikles i sin form? Da er det fritt fram for private aktører.

Publisert: 27.jun.2019 14:08
Oppdatert: 27.jun.2019 14:08

Vi svarer på det som gjelder spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp, som angår PPTs ene mandat.

Det presiseres at PPT har to mandat. Det andre er kompetanse- og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for barn og unge med særlige behov.

Vi er delvis enige med ekspertutvalget, ledet av professor Thomas Nordahl; deler av spesialundervisningen i Norge er for dårlig og gis til dels av ufaglærte.

Men er svaret da å fjerne en rettighet for de mest sårbare barna og ungdommene våre?

På TV2-nyhtene 23.6.19 går kunnskapsminister Jan Tore Sanner ut og offentligjør at den lovfestede individuelle rettigheten til spesialundervisning opprettholdes!

Han trosser dermed rådene fra ekspertutvalget.

Nordahl lyttes til i Innlandet. Der temaet er spesialundervisning, opplever vi at Nordahls stemme får stå ganske alene, og han oppleves som eneste premissleverandør.

Både ved Universitetet i Oslo og ved NTNU er det professorer som er kritiske til ekspertutvalgets innstiling.

Professorene Monica Melby-Lervåg og Ona Bø Wie, begge ved Universitetet i Oslo, har i en kronikk i Morgenbladet (27.4.2018) vurdert ekspertutvalgets innstilling og stilt seg kritisk til 5 punkter der Nordahl-utvalget bygger sine konklusjoner på lite forskningsbasert kunnskap.

Vi har valgt ut to av punktene som gjengis i kortform her med våre kommentarer:

Utvalget beskriver utredning som byråkratisk ekstraarbeid. Forskning dokumenterer at kartlegging der hensikten er å finne fram til målrettede spesialpedagogiske tiltak, har god effekt.

Hvem skal utrede barna og elevene dersom PPT avvikles i sin form? Da er det fritt fram for private aktører. Er det noe Hartvedt og AP i Stange kan stå inne for? Det blir pengesterke foreldre som får utredet barna sine.

Utvalget fremmer en oppfatning av PPT som opptatt av individfokus. Dette er gammelt tankegods og speiler ikke virkeligheten.

Hartvedt tror at spesialundervisning er det samme som å bli tatt ut av klassen, men faktum er at store deler av spesialundervisningen gis innen klassens rammer i form av to-lærer.

Tilsvarende gjelder for barnehagen.

Samtidig må man også være klar over at noen barn har behov for individtilpasset opplæring, faglig og organisatorisk.

Spesialundervisning kan være en faktor for inkludering, i motsetning til det Hartvedt hevder.

I Barneombudets fagrapport 2017 som målbærer barn, foreldre og ulike organisasjoners stemme om spesialundervisning «Uten mål og mening», konkluderes det: «God spesialundervisning er helt nødvendig.»

Hartvedt og Stange Ap påstår at det er best for barna å splitte opp et fagkompetent interkommunalt samarbeid i PPT bestående av 17 fagstillinger og ta tilbake 4,7 stillinger til Stange kommune som skal brukes til styrking i klasser og avdelinger.

I Stange kommune er det et overslag på 185 klasser/avdelinger i skoler og barnehager. Hvordan går regnestykket opp, og kommer forslaget de sårbare barna til gode?

Tett på, Hartvedt?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke