buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Hedmarken suser av gårde
Lys framtid: Hedmarken er blitt selve motoren i Innlandet. Men vi trenger mer direkte innsprøyting. Vi må lage flere barn.

Publisert: 26.nov.2016 08:17
Oppdatert: 26.nov.2016 12:17

Befolkningsutviklingen i Hedmark hadde vært dyster uten kraftsenteret Hedmarken. Men takket være Hamar, Ringsaker, Stange og Løten er skogfylket fortsatt på plussiden. Innbyggertallet på Hedmarken har hittil i år økt med 711.

Men Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen vil ha mer; hun oppfordrer til mer kos i sengehalmen fordi det i fylkets største kommune dør flere enn det blir født. Det betyr at økningen på 105 i Ringsaker skyldes innflytting. Bestemor Anita Ihle Steens klare råd er; lag flere barn!

Kollega Einar Busterud i Hamar har enda større grunn til å fryde seg; Hamar opplever prosentvis større innbyggervekst enn Oslo og Bærum. Folketallet har økt med 429 hittil i 2016.

Når rådmann Jørn Strand skal forklare og argumentere for hvorfor Ringsaker fortsetter den ambisiøse satsingen på byutvikling, skolebygging og næringsutvikling, er budskapet vekst. Økt folketall belønnes av staten og flere innbyggere gir mer penger til offentlig velferd.

Kommuner som øker folketallet mer enn landsgjennomsnittet belønnes med en større statlige overføringer enn kommuner som ligger under landsgjennomsnittet.

Også Busterud forklarer veksten i Hamar med en offensiv satsing på byutvikling. Som i Ringsaker skjer dette i samspill med private aktører. At tusenvis av turister strømmer til mjøsbygdene og Hedmarksvidda er også med å løfte Hedmarken som et attraktivt boområde for stadig flere.

Hvis hamarsingene greier å samle seg om en jernbanetrasé gjennom byen som staten kan akseptere, kan det også bli dobbeltspor til Hamar innen sju-åtte år. Dagens 3.500 av- og påstigninger i Hamar viser hvor viktig jernbanen er for skole- og arbeidspendling.

Et dobbeltspor til Lillehammer vil på sikt gjøre strekningen Oslo – Lillehammer til ett arbeidsmarked, der flere suser av gårde til jobben i lyntog.

Går intercity-utbyggingen over Hedmarken som planlagt, skal det investeres 13 milliarder kroner på jernbanen fra Sørli til Lillehammer. I tillegg kommer en betydelig ikke-kalkulert lokal vekst i byggeperioden.

E6-utbyggingen fra Kolomoen til Mjøsbrua synes å være enda viktigere for både næringsliv og folk flest. Bilistene skal være med å betale den 43 kilometer lange motorvegstrekningen til 8,5 milliarder kroner.

Det skal investeres like mye på E6 og jernbane på Hedmarken som det koster å drive kommunene Hamar og Ringsaker i fire år.

Driften av kommunene er også et hyggelig kapittel på Hedmarken. Overskudd og sunn drift preger våre fire kommuner. Ja, låneopptakene er rause, men det koster å gjøre seg lekker for omgivelsene. At boligprisene i Hamar øker betydelig vitner dessuten om attraktivitet.

Samtidig avdekker de økende boligprisene Hamars største utfordring; mangelen på nettopp boligtomter.

Tomter er det nok av i de tre andre kommunene. Ringsaker kan i tillegg lokke med attraktive næringsarealer langs E6 fra grensen til Hamar og til Rudshøgda.

Næringsparkene i Stange, Nydal, Brumunddal og Rudshøgda blir ikke mindre populære når firefelts motorveg med 110 km/t og høyhastighetsjernbane bygges ut. Effektiv samferdsel var garantert avgjørende da Ikea valgte seg Nydal.

Sykehuset Innlandet vil bygge nytt hovedsykehus ved Mjøsbrua. Nettopp jernbanen og en av Innlandets flotteste mjøstomter bør få både sykehusdirektører og politikere til å røpe at Moelv er stedet.

Det er utenkelig at det bygges nytt hovedsykehus på Biri med mindre Dovrebanen legges om eller Gjøvikbanen forlenges. Et hovedsykehus som skal behandle tusenvis av pasienter årlig, krever miljøvennlige og effektive kommunikasjoner.

Den moderniserte jernbanestasjonen i Moelv ligger 500 meter fra sykehustomta og hovedsykehuset er også et argument for dobbeltspor til Lillehammer innen 2030.

Hedmarken er med sine tre byer, sitt mangfoldige næringsliv, E6 og jernbane selve motoren i mjøsregionen. Denne motoren blir enda sterkere når samferdselsårene bygges ut og et hovedsykehus står klart i Moelv.

Veksten i arbeidsmarkedet vil komme og med det behovet mennesker med bred kompetanse. Derfor er det ekstra gledelig at høgskolene fusjonerer og Innlandet får sitt etterlengtede universitetsmiljø. Forskning og sterke fagmiljøer vil bidra til ytterligere vekst i Innlandet. Det har ikke bestandig vært stolte øyeblikk på Hedmarken da resultatene fra nasjonale prøver har vært offentliggjort.

Men også her ser vi klar framgang – sist formidlet i HA gjennom en markant forbedring av ferdighetene til ungdomsskoleelever i Ringsaker.

Tidligere har vi unnskyldt oss med at vi ligger i oljeskyggen - veksten har kommet på Vestlandet.

Men unnskyldninger skygger ikke lenger for tøff satsing på Innlandet. Hele Norge fikk ta del i offensiven da NRK i sommer viste glansbildene fra mjøsbygdene.

Vi nøyer oss ikke lenger bare med å foredle tømmer og markens grøde; reiselivet og turismen blomstrer også på Hedmarken.

Optimismen og kreativiteten råder, men vi kan ikke ha det mer travelt enn at vi rekker å følge opp Ihle Steens oppfordring om å lage flere barn, slik at nye generasjoner kan være med å betale regninga for investeringene hun, Einar og staten gjør i dag.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat