hacklink
buy instagram followers
19. sep
UNDERVISNING: Innsenderen mener at manglende ressurser har gjort mange voksne elever til Hedmarks stebarnselever.
 
Hedmarks stebarnselever
UTDANNING: : I Hedmark fylkeskommune er det en gruppe elever som de to siste årene har blitt tildelt ressurser som gjør dem til fylkeskommunens stebarnselever sammenlignet med andre elever.

Publisert: 27.jun.2018 14:26
Oppdatert: 27.jun.2018 14:29

Det dreier seg om voksne elever, norsketniske og minoritetsspråklige, som skal ta fellesfag for å oppnå studiekompetanse. Dette er fag de må ha for å søke seg inn på høyskoler og universitet.

Flere av disse elevene har vært borte fra skolebenken i mange år. Mange har liten opplæring og få erfaringer i studieteknikk. En del er ikke kjent med digitale læringsverktøy som ordinære elever har brukt i en årrekke fra grunnskolen av. Mange blant de minoritetsspråklige har tynne ferdigheter i muntlig og skriftlig norsk.

Fra og med skoleåret 2016- 2017 presterte avdelingen for videregående opplæring i Hedmark fylkeskommune i samarbeid med noen skoler å kutte ned undervisningstimetallet med i overkant av 50 prosent av normert undervisningstimetall for voksne.

Aller verst gikk det ut over faget norsk: Ordinære elever får i alt ti uketimer med norsk fordelt over ett eller to år. De voksne måtte ta til takke med kun fire uketimer over ett skoleår, i praksis enda færre enn dette. Med disse timene på skolen skulle de gjennom alle kompetansemålene i den omfattende nasjonale læreplanen i studieforberedende norsk, en læreplan som er egnet til å gi både lærere og elever bakoversveis også med ti uketimer til rådighet.

Noen av de voksne elevene valgte i februar 2018 å bringe titorgs i HA sin misnøye med det magre undervisningstilbudet i norsk fra Hedmark fylke og skolen de gikk på. De fryktet at det lave tallet på norsktimer kunne føre til at flere av dem kom til å stryke i eksamen norsk hovedmål.

I et tilsvar til uttalte assisterende fylkesopplæringssjef Ane Lognseth: «Dette er innenfor kravene» og «Vi forholder oss til de rammer vi har». Et temmelig upresist byråkratisvar typisk for skoleadministratorer på høyt ledelsesnivå som forholder seg til elevers og læreres skolehverdag med sine formaljus- og New Public Management-briller på nesen. En uttalelse blottet for reell forståelse for elevers læring i deres skolehverdag og som glimrer med sitt fravær av faglige, pedagogiske og menneskelige vurderinger. Det hadde vel trolig heller ikke vært mer å forvente fra den kanten.

Ellers er det til å gråte blodstårer over at lærernes fagforeninger håndterte denne saken på en altfor tafatt måte i sine drøftingsmøter med Hedmark fylke. Elevgruppen og deres lærere ble for øvrig heller ikke bedt om uttale seg. I det hele tatt var hele prosessen både klønete og udemokratisk. For voksne elevers del må saken derfor tas opp på nytt før de møter til skolestart 2018-2019.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke